Survey of learning motivation of elementary school students starting face-to-face learning after the covid 19 pandemic in Bangli regency

Survey of learning motivation of elementary school students starting face-to-face learning after the covid 19 pandemic in Bangli regency

Authors

  • I Ketut Manik Asta Jaya Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v7i2.8381

Keywords:

Survey, Motivation, Learning

Abstract

This study aims to determine the level of learning motivation of elementary school students when starting face-to-face learning. This type of research is quantitative research, using survey methods. This research on students' learning motivation in elementary schools took Bangli Regency. Data collection is done by distributing surveys using Google Forms. The results showed that the dimension of persistence in learning was in the very good category with an average of 82.59%, the dimension of achievement in learning was included in the good category with an average of 76.55%, the independent dimension in learning was included in the very good category with an average percentage of 83.66%. Meanwhile, the dimensions of rewards and punishments in learning are included in the good category with an average percentage of 71.73%. The average percentage of the four dimensions is 78.63%, this result is included in the category of good learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

I Ketut Manik Asta Jaya, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

 

 

 

References

Adiputra. (2021). Metodelogi Penelitian Kesehatan. Yayasan Kita Menulis.

Awe, E. Y. (2017). Hubungan antara Minat dan Motivasi Hasil Belajar IPA pada Siswa SD. Jurnal of Education Technology, 6(4), 231–238.

Budiastuti, D. D. (2018). Validitas dan Reliabilitas Penelitian. Mitra Wacana.

Emda, E. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93–196.

Handiyani, M. (2022). Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi: Sebuah Kajian Pembelajaran dalam Perspektif Pedagogik-Filosofis. Jurnal Basicedu, 6(4), 5817–5826.

Hardani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Pustaka Ilmu Group.

Herliandry. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pademi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70.

Jatiyasa, I. W. (2022). Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi Covid-19 di Perguruan Tinggi Keagamaan Hindu. Jurnal Lampuhyang, 13(1).

Jaya, I. K. M. A. (2021a). Peran Guru IPS Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Metode Pembelajaran Inkuiri. Sang Acarya: Jurnal Profesi Guru, 2(1), 22–33.

Jaya, I. K. M. A. (2021b). Peran Guru Menimbuhkan Motivasi Belajar Siswa SD Melalui Ajaran Karma Yoga dalam Bhagavadgita. Vidya Samhita, Jurnal Penelitian Agama, 8(2), 87–94.

Karsiwan. (2016). Hubungan Penerimaan Diri dengan Kinerja Guru SD di Kecamatan Pamijahan Kabupaten Bogor. Edutecno: Jurnal Pendidikan Dan Administrasi Pendidikan, 15(1), 1–10.

Krismony, N. P. A. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian untuk Mengukur Motivasi Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 249–257.

Maknun, L. (2022). Model Pembelajaran dalam Rangka Menghadapi Pembelajaran Tatap Muka di Era New Normal pada Tingkat Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(1), 684–691.

Palittin, I. D. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa. Magistra, 6(2).

Pasaribu. (2016). engembangan Instrumen Autentik Assesmen Berupa Penilaian Proyek dengan Produk Mind Mapping pada Materi Gaya dan Hukum Newton Tentang Gerak. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 3(2), 1–5.

Qodir, A. (2016). Hubungan Kurikulum2013 dengan Motivasi Belajar Peserta Didik di SMK Pelita Ciempa. Edutecno, 14(1), 1–10.

Sadri. (2022). Peran Rumah Bimbingan Beajar Dalam Membimbing Belajar Siswa Jenjang SD/MI saat Sekolah Daring. Jurnal Basicedu, 6(2), 169–1703.

Santosa, A. (2019). Pendampingan Belajar Siswa di Rumah Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar di Desa Guci Karanggeneng Lamongan. Abdimas Berdaya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 36–43.

Sidiq, U. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Nata Karya.

Sulfemi, W. B. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPS di SMP Kabupaten Bogor. Edutecno: Jurnal Pendidikan Dan Administrasi Pendidikan, 18(1), 2302–2825.

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 3(1), 73–82.

Syah, M. (2020). PSIKOLOGI BELAJAR. PT Raja Grafindo Persada.

Syarifuddin. (2022). Meningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tatap Muka Usai Belajar Online Akibat Pandemi Covid-19. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 278–288.

Talitha & Chendra, W. (2018). engembangan Sistem Kuesioner Daring Dengan Metode Weight Product Untuk Mengetahui Kepuasan Pendidikan Komputer Pada LPK CYBER COMPUTER. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 3(2), 45–53.

Utami, P. S. (2021). Motivasi Belajar Anak Masa Pandemi Covid-19 Kelas Awal Sekolah Dasar Kecamatan Sutera. Jurnal UPMK, 5(2), 239–242.

Yuniarto. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Motivasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Likhitaprajna, 19(2), 1–8.

Downloads

Published

2023-07-17

How to Cite

Jaya, I. K. M. A. (2023). Survey of learning motivation of elementary school students starting face-to-face learning after the covid 19 pandemic in Bangli regency . Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 7(2), 115–125. https://doi.org/10.21067/jbpd.v7i2.8381

Issue

Section

Articles
Loading...