Application of the STAD model assisted by media share board to improve the numerical literacy of grade II students at SD Negeri 3 Jambangan Malang

Application of the STAD model assisted by media share board to improve the numerical literacy of grade II students at SD Negeri 3 Jambangan Malang

Authors

  • Tety Nur Cholifah Universitas Islam Raden Rahmat Malang
  • Adieliyah Cahyaningsih Universitas Islam Raden Rahmat Malang

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v7i2.8902

Keywords:

STAD, Share Board, Numeracy Literacy

Abstract

The purpose of this study was to determine the application of the STAD model assisted by Shard Board media to improve students' numeracy literacy in class III fraction material at SD Negeri 3 Jambangan, Dampit District. The research used was classroom action research, the research was carried out through two cycles with steps namely Planning, Implementation, Observation, Reflection. Collecting data using research instruments required includes interviews, pretest, test, posttest, observation sheets, documentation. The results showed that the application of the STAD model assisted by Shard Board media was proven to increase students' numeracy literacy. This can be seen through cycle I getting an average of 67.5 and cycle II getting an average of 81.78. Therefore it is necessary to apply the STAD model assisted by Shard Board media when learning in class, so that it can provide variations in the learning process and can improve students' numeracy literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tety Nur Cholifah, Universitas Islam Raden Rahmat Malang

 

 

Adieliyah Cahyaningsih, Universitas Islam Raden Rahmat Malang

 

 

References

Arikunto, S., Suharjono, & S. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. PT. Bumi Aksara.

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93. https://doi.org/10.30651/else.v3i1.2541

Erwinsyah, A. (2016). Pengelolaan Pembelajaran Sebagai Salah Satu Teknologi Dalam Pembelajaran. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4 (2), 80–94. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4, 80–94.

Kemendikbud. (2019). Model Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. In Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan (Vol. 4, Issue 11). https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.12989

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dan Solusi. Academy of Education Journal, 13(1), 1–13. https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.765

Mulyani, E., & Yatri, I. (2022). Analisis Kebutuhan Penggunaan Papan Pecahan Sebagai Media Pembelajaran Matematika pada Materi Mengenal Bilangan Pecahan Kelas II SD. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 06(02), 2191–2201. https://www.j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/1513%0Ahttps://www.j-cup.org/index.php/cendekia/article/download/1513/695

Ningsih, S., Gunayasa, I. B. K., & Dewi, N. K. (2022). Pengaruh Literasi Numerasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas III SDN Lingkok Lima Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1938–1943. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.881

Pajarwati, A., Haki Pranata, O., & Ganda, N. (2019). PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Penggunaan Media Kartu Pecahan untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa tentang Membandingkan Pecahan. All Rights Reserved, 6(1), 90–100. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index

Pertiwi, Putu Arik Indah & Renda, N. T. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 216–227. https://doi.org/10.23887/jlls.v2i2.18623

Salvia, N. Z., Sabrina, F. P., & Maula, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Ditinjau Dari Kecemasan

Matematika. ProSANDIKA UNIKAL …, 3(2019), 352–360. https://www.proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/890

Sari, N. I. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi Selama Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (PTMT) Peserta Didik Kelas V di MIT Al-Anshor Ambon. Jurnal Induksi Pendidikan Dasar, 7–8. http://repository.iainambon.ac.id/id/eprint/2587

Syarief, M. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Sederhana Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match pada Siswa Kelas III SDN Centre Mangalli.

Taufikurrahman, T., & Nurhaswinda, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Papan Pecahan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 1–6. https://doi.org/10.31004/jpdk.v2i2.1335

Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754

Zulfaningrum, R. (2021). Implementasi Model Pembelajaran STAD ( Student Teams Achievement Division ) untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa. Seminar Nasional Hasil Pelaksanaan Program Pengenalan Lapangan Persekolahan, 484–488.

Downloads

Published

2023-07-21

How to Cite

Cholifah, T. N., & Cahyaningsih, A. (2023). Application of the STAD model assisted by media share board to improve the numerical literacy of grade II students at SD Negeri 3 Jambangan Malang. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 7(2), 181–191. https://doi.org/10.21067/jbpd.v7i2.8902

Issue

Section

Articles
Loading...