IMPLEMENTASI PENGAJARAN BAHASA INGGRIS DENGAN METODE PERMAINAN PADA YOUNG LEARNERS OLEH PESERTA WORKSHOP ONLINE

IMPLEMENTASI PENGAJARAN BAHASA INGGRIS DENGAN METODE PERMAINAN PADA YOUNG LEARNERS OLEH PESERTA WORKSHOP ONLINE

Authors

  • Irene Evi Krismawati

DOI:

https://doi.org/10.21067/jibs.v7i2.5364

Keywords:

metode dan media pengajaran Bahasa Inggris, Young Learner (YL), Bahasa Inggris

Abstract

ABSTRACT

The study from home is a method for implementing the teaching and learning process during covid-19. The implementation of this method presents its own obstacles for parents who suddenly have to be able to become teachers for their children. This qualitative descriptive study aims to describe the application of the game for English to Young Learner of online workshop participants. Data is collected through note documentation method. Data is analyzed by the game features according to Bennet. The results showed that the games have been implemented without an explanation of time allocation. The application of the game is free of charge. In the game method, the involvement of physiology is greater than physical. The tools used are varied. The games played by workshop participants with their children are not at risk. Children have shown success through positive attitudes during the learning process. Games in learning English focus on teaching vocabulary.

Keywords: English Language, Young Learner (YL), English teaching method and media.

 

ABSTRAK

Study from Home menjadi mentode pelaksanaan Proses Belajar Mengajar pada masa pandemic. Penerapan metode ini memberikan kendala tersendiri bagi para orang tua yang secara tiba – tiba harus mampu menjadi guru bagi anak – anaknya. Penelitian deskriptif kualitatif ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan metode permainan untuk English Young Learner (EYL) oleh peserta workshop online. Pengumpulan data dilakukan dengan metode dokumentasi. Analisis data yaitu metode deskripsi berdasarkan tujuh ciri permainan menurut Bennet. Hasil penelitian menunjukkan bahwa permainan telah diterapkan dengan baik tanpa penjelasan batasan alokasi waktu. Penerapan metode permainan tidak membutuh biaya. Metode permainan oleh ketiga peserta, keterlibatan fisiologi lebih besar dari pada fisik. Alat bantu yang digunakan sangat variatif. Permainan yang dimainkan oleh peserta worshop bersama putera puteri mereka tidak beresiko. Anak – anak sebagai peserta didik sudah menunjukkan keberhasilan melalui sikap positif selama proses pembelajaran. Permainan dalam pembelajaran bahasa Inggris fokus pada pengajaran kosakata.

References

Hidayati, Dyah. R. N. (2009). Teaching English for Young Learners by Using “Guessing” Games in Students’ Speaking Skill (An Action Research at the Fifth Grade Students of SD Negeri Bugangin Kendal in the Academic Year of 2008/2009). Skripsi S.Pd., Program Studi Bahasa Inggris, UNNES.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.
Apriliana. (2018). The Implementation of Teaching English to Young
Learners in Public Primary Schools in Pringsewu, Lampung Province, Indonesia. http://journals.ums.ac.id/index.php/KLS, 3 (1).
Wintek. (2011). Methods of Teaching English to Young Learners. Lisensi Diploma Kerja, Filologi Bahasa, Bielsko-Biala.
Kusumawardhani, P., & Nurhayati. (2019). The Analysis of Teaching Writing to English Young Learners (EYL) through a Movie: An ICT Perspective. Wanastra, 11(1), 25–34.
Klein, K. (2005). Teaching Young Learners. English Teaching Forum, 43(1).
Juhana. (2014). Teaching English to Young Learners: Some Points to be Considered.
Asian Journal of Education and e-Learning, 2(01.)
Hafidah, R. (2013). Penggunaan Games untuk Meningkatkan Penguasaan Vocabulary sebagai Penunjang Matakuliah Bahasa Inggris Mahasiswa Kelas Paser Prodi PG-PAUD FKIP UNS. Widya Sari, 15 (1).
Wright, A. dkk. (2006). Games for Language Learning. 3rd Edition. the United States of America by Cambridge University Press, New York
Wulanjani, A., N., (2016). The Use of Vocabulary-Games in Improving Children’s Vocabulary in English Language Learning. Transformatika, 12(1).
Klimova. (2015). Games in the Teaching of English. Procedia - Social and Behavioral Sciences 191 ( 2015 ) 1157 – 1160
Meizaliana. (2009). Teaching Structure through Games to the Students of Madrasyah Aliyah Negeri 1 Kepahiang, Bengkulu. Thesis Pascasarjana, Universitas Diponegoro.
Suganda, L.A. (2016). Teaching Reading for Young Learners in Efl Context. Journal of English Literacy Education, 3( 1).

Downloads

Published

2021-04-04

How to Cite

Krismawati, I. E. (2021). IMPLEMENTASI PENGAJARAN BAHASA INGGRIS DENGAN METODE PERMAINAN PADA YOUNG LEARNERS OLEH PESERTA WORKSHOP ONLINE. JURNAL ILMIAH BAHASA DAN SASTRA, 7(2), 104–111. https://doi.org/10.21067/jibs.v7i2.5364
Loading...