Implementasi Psikoedukasi Untuk Meningkatkan Penanaman Sikap Peduli Sosial Pada Siswa SMP Islam Sarbini Grabag

Main Article Content

Purwati purwati
Muhammad Japar
Susmawati Surya Asih
Zulfa Zuyyina Rifki

Abstract

Social care is a person's empathetic attitude where one party can feel what is being experienced. The purpose of this service is psychoeducation as a method to broaden understanding in order to increase the cultivation of social care attitudes for students of Sarbini Grabag Islamic Junior High School. The methods applied in this activity are lectures, group discussions, games, and training. Implementation in this service activity includes the planning stage, the implementation stage, and the evaluation stage. The results of the service activities obtained are that students begin to understand the importance of instilling social care attitudes and can foster student awareness to increase empathy for others in the surrounding environment and students can apply it in everyday life.

Article Details

How to Cite
purwati, P., Japar, M., Surya Asih, S., & Rifki, Z. Z. (2022). Implementasi Psikoedukasi Untuk Meningkatkan Penanaman Sikap Peduli Sosial Pada Siswa SMP Islam Sarbini Grabag. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(1), 825–831. https://doi.org/10.21067/jpm.v7i1.6739
Section
Articles

References

Abdusshomad, A. (2020) ‘Pengaruh Covid-19 terhadap Penerapan Pendidikan Karakter dan Pendidikan Islam’, Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, pp. 107–115.

Agung, P. (2018) ‘Pengembangan Model Pendidikan Karakter Peduli Sosial Melalui Metode Bermain Peran di TK Tunas Mekar Indonesia Bandar Lampung’, Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, p. 146.

Agustin, A. (2019) ‘Efektivitas Psikoedukasi Ketrampilan Sosial Untuk Menurunkan Kecemasan Sosial Pada Remaja Tunarungu’, Jurnal Psikologi, p. 12.

Hastuti, R., & Sahrani, R. (2018) ‘Psikoedukasi Strategi Mengelola Kelas Bagi Guru DI Sekolah Dasar’, Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, p. 22.

Komarudin, & Winarsih, T. (2021) ‘Psikoedukasi Meningkatkan Peran Orangtua Dalam Mendidik Anak Pada Setting Inklusi.’, Jurnal Dharma Bakti, p. 155.

Maisarah, A., & Nurani, F. (2019) ‘Peran Kebudayaan Betawi sebagai Makhluk Sosial terhadap Peradaban Indonesia di Tengah Modernisasi dan Globalisasi.’, Administrasi Publik Universitas Brawijaya, p. 2.

Peristianto, S. V. (2020) ‘Psikoedukasi Mengasuh Dengan Empati Untuk Meningkatkan Kualitas Parenting Pada Kader Posyandu Di Desa Dukuh, Boyolali.’, Jurnal Wacana Psikologi, pp. 168–175.

Salasiah, D. M. (2020) ‘Membangun Kepedulian Pada Sesama di Masa COVID-19.’, Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat.

Tabi’in, A. (2017) ‘Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial.’, Journal of Sosial Science Teaching, 1, p. 41.

W, P. A., Pebriani, L. V., & Yudiana, W. ( (2019) ‘Peningkatan Subjective Well-Being In School Pada Siswa Melalui “Peer Support And Teaching Method Programâ€â€™, Jurnal Psikologi Sains dan Profesi (Journal Psychology of Science and Profession, pp. 35–36.

Wibowo, E. W. (2020) ‘Analisis Pendidikan Karakter Religius, Peduli Sosial, dan Peduli Lingkungan Terhadap Kedisiplinan’, Jurnal Lentera Bisnis, p. 34.

Most read articles by the same author(s)