Hubungan mutu pelayanan terhadap minat kunjungan ulang pasien di klinik citra medika kota Semarang

Main Article Content

Ahmad Yassir
Purwadhi Purwadhi
Rian Andriani

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between service quality and patient intention to revisit at the Citra Medika Clinic in Semarang City. This type of research is cross sectional quantitative research. The research population is the average number of patients per month from September 2021 – August 2022 of 1565 patients at the Citra Medika Clinic in Semarang City. The sampling technique used was purposive sampling with a total sample of 50 people. The data analysis technique used was the research instrument test which consisted of validity and reliability tests, the data processing stage which consisted of editing, coding, entry, cleaning, tabulating, data analysis consisting of univariate analysis and bivariate analysis. The results of this study indicate that there is a relationship between reliability (reliability), assurance (guarantee), tangible (physical/direct evidence), empathy (empathy), and responsiveness (responsiveness) to the intention of repeat patient visits at the Citra Medika Clinic in Semarang City.

Article Details

How to Cite
Yassir, A., Purwadhi, P., & Andriani , R. (2023). Hubungan mutu pelayanan terhadap minat kunjungan ulang pasien di klinik citra medika kota Semarang . Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 8(1), 1–12. https://doi.org/10.21067/jrpe.v8i1.8239
Section
Articles

References

Adinata, K. J., & Yasa, N. N. K. (2018). Pengaruh Kepercayaan. Persepsi Harga.

AGUSTINA, M. (2019). PENGARUH KEPERCAYAAN, PERSEPSI NILAI DAN HARGA TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN PADA E-COMMERCE LAZADA. CO. ID (STUDI KASUS MAHASISWA S1 MANAJEMEN STIE BINANIAGA KOTA BOGOR)/MILA AGUSTINA/S1-0215.072/PEMBIMBING I: CASLAM/PEMBIMBING II: VERA CLARA SIMANJUNTAK.

Andriani, M., Andriani, Ai., Nentien, D., & Annur, F. D. (2022). Hubungan Kualitas PElayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Di Ruang Rawat Inap Interne Dan Bedah RSI Ibnu Sina Bukittinggi Tahun 2021. Jurnal Kesehatan Medika Saintika Volume, 10(2), 11–24.

Anggraini, M. T., & Rohmani, A. (2012). Hubungan kepuasan pasien dengan minat pasien dalam pemanfaatan ulang pelayanan kesehatan pada praktek dokter keluarga. PROSIDING SEMINAR NASIONAL & INTERNASIONAL, 1(1).

Aziz, N., & Hendrastyo, V. S. (2020). Pengaruh kualitas layanan, kepercayaan dan promosi terhadap minat nasabah menabung pada bank syariah cabang Ulak Karang kota Padang. Jurnal Pundi, 3(3), 227–234.

Bustami, M. S. (2011). Penjaminan mutu pelayanan kesehatan & akseptabilitasnya. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Fadhila, N. A., & Diansyah, D. (2018). Pengaruh kualitas pelayanan dan kepercayaan terhadap loyalitas dengan kepuasan pasien sebagai variabel intervening di Klinik Syifa Medical Center. Media Studi Ekonomi, 21(1).

Febiyanti, N. (2020). Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pemberian Informasi Obat Di Instalasi Rawat Jalan Klinik Rawat Inap Siti Khodijah Kota Blitar. Akademi Farmasi Putra Indonesia Malang.

HANNY, M. P. (2021). MUTU PELAYANAN KESEHATAN DI RSUD A. DADI TJOKRODIPO DITINJAU DARI UNDANG-UNDANG NOMOR 44 TAHUN 2009 DAN HUKUM ISLAM. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Haqi, B., & Sinaga, J. (2017). System Antrian Pelayanan Pasien Pada Klinik Al Fauzan Dengan Java Netbean Dan Database Mysql. SEMNASTEKNOMEDIA ONLINE, 5(1), 1–2.

Hutapea, T. P. (2009). Pengaruh dukungan keluarga terhadap kepatuhan minum obat anti tuberkulosis. Jurnal Respirologi Indonesia [Serial on the Internet], 29(2).

Irwan, V. F. (2016). Gambaran Kepuasan Klien Terhadap Mutu Pelayanan Kesehatan Di Poliklinik Universitas Pendidikan Indonesia. Universitas Pendidikan Indonesia.

Karyati, S. B. (2006). Analisis Pengaruh Persepsi Pasien Tentang Mutu Pelayanan Dokter Spesialis Obstetri Dan Ginekologi Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Di Instalasi Rawat Jalan RSI Sultan Agung Semarang Tahun 2006. Program Pasca Sarjana Universitas Diponegoro.

Khusnawati, K., & Siswani, S. (2017). Hubungan Karakteristik Individu Dan Karakteristik Situasional Dengan Kepatuhan Pemeriksaan Kehamilan Pada Ibu Hamil Di Poli Kia Puskesmas Kelurahan Karet Kuningan. Jurnal Untuk Masyarakat Sehat (JUKMAS), 1(1), 23–36.

Lupiyoadi, R., & Hamdani, A. (2008). Manajemen Pemasaran Jasa, cetakan keempat. Jakarta: Salemba Empat.

Mauliana, E. K. (2020). ANALISIS TINGKAT KEPUASAN PASIEN DI INSTALASI RADIOLOGI. Universitas Widya Husada Semarang.

Menkes, R. I. (2011). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia No. 028/MenKes/Per/I/2011 tentang Klinik. Jakarta: Kementrian Kesehatan RI.

Mustari, V. H. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Unit Pelayanan Teknis Puskesmas Naioni Kota Kupang. Jurnal Manajemen, 6(1).

Notoatmodjo, S. (2010). Ilmu perilaku kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta, 200, 26–35.

Nova, A., Keten, S., Pugno, N., Redaelli, A., & Buehler, M. (2010). Molecular and nanostructural mechanisms of deformation, strength and toughness of spider silk fibrils. Nature Precedings, 1.

Permana, T. A. (2021). Pengaruh Lingkungan Kerja Dan Sistem Manajemen Keselamatan Kesehatan Kerja Terhadap Kecelakaan Kerja (Studi Kasus Di Ruang Igd Rsup Dr. Hasan Sadikin, Bandung). Jurnal Syntax Transformation, 2(05), 720–733.

Pohan, C. A., & Adams, C. (2007). Increasing family involvement and cultural understanding through a university-school partnership. Action in Teacher Education, 29(1), 42–50.

Retnaningsih, D., Aini, D. N., & Yulianti, I. (2017). Kepuasan keluarga pasien di ruang ICU rumah sakit permata medika semarang. Jurnal Kesehatan Kusuma Husada.

RI, P. (2015). Peraturan Menteri Kesehatan RI Nomor 46 Tahun 2015 tentang Akreditasi Puskesmas. Klinik Pratama, Tempat Praktik Mandiri Dokter, Dan Tempat Praktik Mandiri Dokter Gigi.

Rismayanti, R., Ilyas, G. B., & Kadir, I. (2018). Pengaruh Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Di Uptd Kesehatan Puskesmas Bojo Baru Kabupaten Barru. YUME: Journal of Management, 1(3).

Rombon, L. An. Y., Podung, B. J., & Mamuaja, P. P. (2021). PENGARUH MUTU PELAYANAN KESEHATAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN DI PUSKESMAS PAPAKELAN Lingkan. Jurnal Kesehatan MAsyarakat UNIMA, 02(02), 2–7.

Rustiyanto, E. (2010). Statistik rumah sakit untuk pengambilan keputusan. Yogyakarta: Graha Ilmu, 52–59.

Salfia, S., Yusran, S., & Saimin, J. (2021). Hubungan Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien: Studi Kasus Pasien Rawat Inap Rumah Sakit Umum Kabupaten Bombana 2021. Jurnal Manajemen Dan Administrasi Rumah Sakit Indonesia (MARSI), 5(2), 221–230.

Salim, S. R. A., & Nasution, A. (2012). Pengaruh Kepuasan Layanan terhadap Minat Beli Ulang Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Umum Tanjung Pura Tahun 2012. Universitas Sumatera Utara.

Shahijan, M. K., Rezaei, S., & Amin, M. (2018). Qualities of effective cruise marketing strategy: Cruisers’ experience, service convenience, values, satisfaction and revisit intention. International Journal of Quality & Reliability Management.

Somantri, P. R., & others. (2020). Pengaruh Physical Evidence dan Customer Experience Terhadap Kepuasan Pengunjung Museum (Konferensi Asia Afrika). Service Management Triangle: Jurnal Manajemen Jasa, 2(1).

Suprayogi, E., Hartono, B., & Nurwanto, T. (2022). Peningkatan mutu dan kemampuan Pelayanan Laboratorium di RS Harapan Sehati. Jurnal Administrasi Rumah Sakit Indonesia, 7(1), 28–32.

Susanti, Y. (2010). Analisis Kualitas Pelayanan terhadap Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap di RS MH. Thamrin Salemba Tahun 2010. Skripsi. Depok: FKMUI.

Trimurty, I. (2008). Analisis Hubungan Persepsi Pasien Tentang Mutu Pelayanan Rawat Jalan Puskesmas Pandaraan Kota Semarang. Magister Ilmu Kesehatan Masyarakat Universitas Diponegoro Semarang.

Utami, S. N., & Lubis, S. (2021). EFEKTIVITAS AKREDITASI PUSKESMAS TERHADAP KUALITAS PUSKESMAS MEDAN HELVETIA. Publik Reform, 8(2), 10–21.

Wu, H.C., Li, M.Y., & Li, T. (2018). A study of experiential quality, experiential value, experiential satisfaction, theme park image, and revisit intention. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(1), 26–73.