media vocationalogy mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan (PKK): hasil belajar siswa SMK di kabupaten Malang

Main Article Content

Endah Andayani
Rini Agustina
Della Rulita Nurfaizana
Imron Sya'roni

Abstract

This study discusses the effect of implementing Vocationalology media on Creative Products and Entrepreneurship (PKK) Subjects on Learning Outcomes of Vocational High School Students in Malang Regency. The population in this study were 156 students of SMK in Malang Regency, with the sampling technique using cluster sampling. This type of research is quantitative research using experimental methods. The statistical method of this study uses t-test analysis. Based on the hypothesis test found in this study there is a significant difference in results between the implementation of Media Vocationalology in the Subject of Creative Products and Entrepreneurship (PKK) on Learning Outcomes of Vocational High School Students in Malang Regency. The results of the Paired Samples Test show the number 0.000 which is a significant difference between student learning outcomes before using Media Vocationalogy compared to after using Media Vocationalogy.

Article Details

How to Cite
Andayani, E., Agustina, R., Rulita Nurfaizana, D., & Sya’roni, I. (2023). media vocationalogy mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan (PKK): hasil belajar siswa SMK di kabupaten Malang. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 8(2), 220–229. https://doi.org/10.21067/jrpe.v8i2.9110
Section
Articles

References

Agustina, R., Andayani, E., Sya'roni, I., & Suprianto, D. (2023). Blended Learning Vocationalogy Entrepreneurship Program: Analysis of Human-Computer Interaction Based on Technology Acceptance Model (TAM). Inform: Jurnal Ilmiah Bidang Teknologi Informasi dan Komunikasi, 8(2), 84-89.

Arriany, I., Ibrahim, N., & Sukardjo, M. (2020). Pengembangan modul online untuk meningkatkan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), 52-66.

Baety, D. N., & Munandar, D. R. (2021). Analisis efektifitas pembelajaran daring dalam menghadapi wabah pandemi covid-19. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 880-989.

Basith, A., & Al-Bari, A. (2022). Penguatan Pendidikan Kewirausahaan dengan Media Micro Learning. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(12), 1-11.

Bulan, S., & Zainiyati, H. S. (2020). Pembelajaran online berbasis media Google Formulir dalam tanggap work from home masa Pandemi Covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) 1 Paser. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 8(1), 15-34.

Diningtyas, S. M. U., Ariwibowo, P., & Adawiyah, R. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Kewirausahaan Melalui Daring Terhadap Hasil Belajar Pada Siswa Kelas 11 SMK Teknik 10 Nopember. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 145-155.

Djaman, L. S. (2023). Keputusan Presiden Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2023 Tentang Penetapan Berakhirnya Status Pandemi Corona Virus Disease 2019 (Covid-19) di Indonesia. Online. https://peraturan.bpk.go.id/Details/253985/keppres-no-17-tahun-2023, diakses 12 Agustus 2023.

Fanny, A. M., Satianingsih, R., Rusminati, S. H., Fanani, A., & Prastyo, D. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Dalam Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Daring di SDN Margorejo I Kota Surabaya Provinsi Jawa Timur. Manggali, 1(1), 66-77.

Ghozali, I. (2016) Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Edisi 8. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104-1113.

Harvianto, Y. (2021). Pengaruh media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar pendidikan jasmani selama masa pandemi covid-19. Jurnal Porkes, 4(1), 1-7.

Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Redoks: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(2), 8-12.

Kosasih. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta, PT Bumi Aksara.

Lestari, R. H., Sumitra, A., Nurunnisa, R., & Fitriawati, M. (2020). Perancangan Perencanaan Pembelajaran Anak Usia Dini Melalui Sistem Informasi Berbasis Website. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1396-1408.

Mahmuda, S., & Putrie, C. A. R. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Kewirausahaan Di SMK Manba’ul Ulum Bekasi. Research and Development Journal of Education, 7(2), 393-402.

Masithoh, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw Menggunakan Media Flipbook Terhadap Hasil Belajar IPS Kelas V SD. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan), 4(1), 21-27.

Pramesti, D., & Hendrik, M. (2021). Praktik Berwirausaha Secara Daring dalam Pembelajaran Kewirausahaan pada Mahasiswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4605-4613.

Rachmah, H. (2019). Blended Learning: Memudahkan Atau Menyulitkan?. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri medan, 3, 673-679.

Rahayu, J., & Solihatin, E. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Online Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 5(1), 13-28.

Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Robby, M. T., Kamil, M., Saepudin, A., & Komar, O. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual terhadap Hasil Belajar pada Pelatihan Kewirausahaan. Jurnal Basicedu, 6(3), 4712-4719.

Savira, R., Widayati, S., & Marliyah, L. (2023). Efektifitas Pembelajaran Mata Pelajaran Kewirausahaan Era Digital Di SMA Negeri 1 Ulujami Pemalang. Journal of Economic Education and Entrepreneurship, 4(1), 35-41.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. CV Alfabeta.

Surani, S., Hamid, A., & Ampera, D. (2021). Blended learning based optitex Media development for students in fashion design education study program state university of medan. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 4(1), 438-443.

Suryaningsih, S., & Nurlita, R. (2021). pentingnya lembar kerja peserta didik elektronik (E-LKPD) inovatif dalam proses pembelajaran abad 21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(07), 1256-1268.

Syakur, A. (2020). Sugirin, and Widiarni,“e effectiveness of English learning media through Google classroom in higher education,”. Britain International of Linguistics Arts and Education (BIoLAE) Journal, 2(1), 475-483.

Tasnim, M., Azizah, N., Ningsih, S. R., Dahlan, M. D., & Erdisna, E. (2022, November). Pengembangan Media Pembelajaran Kewirausahaan Dengan Metode 4-D Berbasis Digital Di Perguruan Tinggi. In Conference on Innovation and Application of Science and Technology (CIASTECH) (Vol. 5, No. 1, pp. 615-622).

Wijaya, A., Kertih, I. W., & Pageh, I. M. (2022). Pengembangan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Produk Kreatif Dan Kewirausahaan (PKK). Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 6(1), 34-45.

Zahroh, D. A., & Yuliani, Y. (2021). Pengembangan e-LKPD Berbasis literasi sains untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis peserta didik pada materi pertumbuhan dan perkembangan. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(3), 605-616.

Zebua, E., & Harefa, A. T. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Blended learning Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 251-262