Webtoon based e-comic the material of my dear earth my poor earth the content of IPAS grade V elementary school

Webtoon based e-comic the material of my dear earth my poor earth the content of IPAS grade V elementary school

Authors

  • Amelia Nurjanah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Arnelia Dwi Yasa Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Triwahyudianto Triwahyudianto Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

Keywords:

IPAS Learning, E-Comic, Webtoon

Abstract

The development of science and technology is challenge for educators to continue create new innovations in learning process. The purpose of this research is develop and produce Webtoon based E-Comic that is feasible medium for learning IPAS on the material my dear earth my poor earth grade V elementary school. The research model in this study uses the 4D, namely: Define, Design, Develop, Disseminate. The subjects in this study were material experts, linguists, media experts, teachers and students. The results feasibility analysis based on experts obtained 91% in very good category, the practicality analysis obtained 89% in very practical category, and the effectiveness analysis obtained an average of 95% in very effective category. Based on the results, the Webtoon based E-Comic learning media on the material my dear earth my poor earth IPAS content that has been developed using the 4D model is very feasible to use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adywinata, I. K. S., & Wiyasa, I. K. N. (2022). Komik Digital Berbasis Pendidikan Karakter Muatan PPKn sebagai Media Variatif untuk Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 480–489.

Alfiani, F., Kurniawati, T., & Siwi, M. K. (2018). Pengembangan Webtoon Untuk Pembelajaran Ips (Ekonomi) Di Smp. Jurnal Ecogen, 1(2), 439.

Aliifah, N. J., Ramli, M., & Yunita, L. (2023). “Pengembangan Media Pembelajaran Komik Webtoon Terintegrasi STEM pada Mata Pelajaran Kimia Materi Gaya Antarmolekul.” SPIN-Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 5(1), 112–126.

Andriyani, F., & Kusmariyatni, N. N. (2019). Pengaruh Media Komik Berwarna terhadap Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3), 341.

Angga, P. M. W., Sudarma, I. K., & Suartama, I. K. (2020). E-Komik Pendidikan Untuk Membentuk Karakter Dan Meningkatkan prestasi belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 93.

Ariyana, A., Ramdhani, I. S., & Sumiyani, S. (2020). Merdeka Belajar melalui Penggunaan Media Audio Visual pada Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 3(2), 356–370.

Arnelia Dwi Yasa, & Denna Delawanti Chrisyarani. (2020). Membudayakan Keterampilan Menulis pada Mading Kelas untuk Melatih Kreativitas Siswa. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 242–249.

Budiwati, R., Budiarti, A., Muckromin, A., Hidayati, Y. M., & Desstya, A. (2023). Analisis Buku IPAS Kelas IV Kurikulum Merdeka Ditinjau dari Miskonsepsi. Jurnal Basicedu, 7(1), 523–534.

Cahyani, V. R., Khakim, M. N. L., Zidah, A. A., Ibrahim, A. M. M., & Purwanto, Y. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Sejarah Berbasis E-Komik H-Class Untuk Siswa Kelas X Sma Di Jawa Timur. Puteri Hijau : Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(1), 30.

Hakim, A. F. (2017). Pengembangan Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran Alat-Alat Pembayaran Internasional Pada Materi Perekonomian Terbuka Alfian Furqon Hakim. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 7, 204–212.

Hidayat, N., & Rostikawati, T. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Komik Webtoon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Kelas XI. Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS IV, 4(3), 318–324.

Ibrahim, F., Hendrawan, B., & Sunanih, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PACAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JLEB: Journal of Law, Education and Business, 1(2), 102–108.

Isran, R., & Rohani. (2018). Manfaat Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 91–96.

Khasanah, N., Ngazizah, N., & Anjarini, T. (2021). Pengembangan Media Komik Dengan Model Problem Based Learning Pada Materi Daur Hidup Hewan Kelas Iv Comic Media Development Using Problem Based Learning Model on Animal Class Iv Sd ’ S Lifestyle Materials. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 25–35.

Kumalasari, K., & Hasanah, D. (2023). Evaluasi Pelaksanaan Pjbl Berbasis Steam Dalam Pembelajaran Ipas Sd Kelas V. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 3705–3718.

Kurniawan, B., Marwan, I., & Manan, A. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran E-Comic Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VIII. Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 1, 1–8.

Lisa, N., Gandamana, A., Simbolon, N., Nurmayani, & Mailani, E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Webtoon Pada Tema 6 Subtema 2 Kelas V SD/MI Madinatussalam. Journal on Education, 6(1), 3512–3522.

Masykur, R., Nofrizal, & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Jurnal Pendidikan Matematika, 8, 177–186.

Megantari, K., Margunayasa, I. G., & Agustiana, I. G. (2021). Belajar Sumber Daya Alam Melalui Media Komik Digital. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(1), 139.

Ntobuo, N. E., Arbie, A., & Amali, L. N. (2018). The development of gravity comic learning media based on gorontalo culture. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(2), 246–251.

Nurlatipah, N., Juanda, A., & Maryuningsih, Y. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Sains Yang Disertai Foto Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Smpn 2 Sumber Pada Pokok Bahasan Ekosistem. Jurnal Scientiae Educatia, 5(2), 1–13.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykal, 3(1), 171-187

Prasetyo, S. (2018). Kontribusi Pengembangan Media Komik Ipa Bermuatan Karakter Pada Materi Sumber Daya Alam Untuk Siswa Mi/Sd. Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(2), 75.

Pratama, E. W., Moejiono, & Sulistyowati, P. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Ensiklopedia Pada Materi Sifat-Sifat Benda Dan Perubahan Wujud Benda Kelas III Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4, 393.

Putri, D. M., & Lubis, E. E. (2018). Pengaruh Media Sosial Line Webtoon Terhadap Minat Membaca Komik Pada Mahasiswa Universitas Riau. Jom Fisip, 5(1), 2.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini. (2022). Implementation of Independent Curriculum in Driving School. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.

Rahmatunnisa, S., Bahfen, M., & Banowati, S. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Webtoon Pada Mata Pelajaran IPA Materi “Iklim, Musim, dan Cuaca.” Jurnal Sinestesia, 13(1), 93–104.

Rohman, A. D., Hanifah, H., & Hayudina, H. G. (2023). Penggunaan Media Kartu Transformasi Energi Pada Mata Pelajaran Ipas Dalam Meningkatkan Sikap Berpikir Kritis Siswa Kelas Iv Mii Degayu 02 Pekalongan. Prosiding SEMAI 2, 35–43.

Salsabila, Q. N., Faradita, M. N., & Afiani, K. D. A. (2023). Analısıs Penerapan Model Number Head Together (NHT) Dilihat Dari Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial (IPAS) Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(3), 1651–1658.

Sherly, Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2020). Merdeka belajar: kajian literatur. In UrbanGreen Conference Proceeding Library, 183–190.

Siregar, A., & Siregar, D. I. (2021). Analisis Evaluasi Pengembangan Media Komik Digital Pada Manajemen Informatika , Politenik Negeri Sriwijaya Media komik merupakan media yang sederhana sering diartikan sebagai cerita bergambar hampir serupa media belajar fotografi . Komik sebagai media pem. Jurnal Sistem Informasi, 2(1), 114–126.

Siwi, M. K., Syofyan, R., & Hayati, A. F. (2018). Pengembangan Webtoon Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Micro Teaching Di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. Pakar Pendidikan, 16(1), 47–59.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103.

Wardathi, A. N., & Pradipta, A. W. (2019). Feasibility of Material, Language and Media Aspects in the Development of Statistics Textbooks for Physical Education at IKIP Budi Utomo Malang. Efektor, 6(1), 61.

Wijayanti, D. I. E. A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS MI/SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(2), 2100–2112.

Yasa, A. D. (2020). Pengembangan E-Evaluation Berbasis Aplikasi Hot Potatoes Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 26.

Yasa, A. D., & Chrisyarani, D. D. (2018). Pengaruh Media Komik Tematik terhadap Hasil belajar Siswa kelas V SD. Seminar Nasional Multidisiplin, September, 92–95.

Downloads

Published

2024-07-30

How to Cite

Nurjanah, A., Yasa, A. D., & Triwahyudianto, T. (2024). Webtoon based e-comic the material of my dear earth my poor earth the content of IPAS grade V elementary school. urnal idang endidikan asar, 8(2), 193–204. etrieved from http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD/article/view/10591

Issue

Section

Articles
Loading...