Qr code-based pop-up book: an innovative learning media for cultural diversity material in elementary schools

Qr code-based pop-up book: an innovative learning media for cultural diversity material in elementary schools

Authors

  • Trisna Jambi University
  • Atri Widowati Jambi University
  • Indriyani Jambi University

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v9i1.11716

Keywords:

Learning Media, Pop-Up Book, QR Code, Cultural Diversity, Primary Education.

Abstract

Innovative learning media in primary education remains limited, affecting students’ comprehension. Cultural diversity is often taught conventionally, making it less interactive. This study develops a QR Code-based Pop-Up Book as a learning tool combining three-dimensional elements and digital technology. The Research and Development (R&D) method was applied using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Experts validated the content, media, and language, while trials were conducted with fifth-grade students at SDN 160/IV Kota Jambi. Results showed high validity scores (91% content, 89% media, 93% language), with 90% practicality and 91.8% attractiveness. The QR Code-based Pop-Up Book effectively enhances students’ understanding and has strong potential for wider use in primary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, F. (2017). Guru SD di era digital: pendekatan, media, inovasi. CV. Pilar Nusantara.’

Anggraeni, K. N., Lestari, E. A., & Insani, S. M. (2024). POP UP PINK STORY BOOKLET: PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KETERAMPILAN MEMBACA BERBASIS MONTESSORI UNTUK SISWA DI KELAS 1 SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4457-4467.

Aransyah, A. (2023). Pengembangan modul bahan ajar berbasis problem based learning berbantu media qr-code untuk meningkatkan hasil belajar PKN (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS LAMPUNG).

Ari, I. M. A., & Handriyotopo, H. (2020). Perancangan Pop Up Book And Sound Tembang Dolanan Sebagai Media Pengenalan Alat Musik Gamelan. CITRAWIRA: Journal of Advertising and Visual Communication, 1(1), 22-43.

Dila, A., Baihaqi, F. N., Habibah, S., & Marini, A. (2024). Studi Pustaka tentang Peran Fasilitas Sekolah dalam Mendukung Efektivitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 9-9.

Fakhriyana, D., & Riayah, S. (2021). Optimalisasi pembelajaran dalam jaringan (daring) dengan media pembelajaran video interaktif terhadap pemahaman matematis siswa.

Fitri, A. Z. (2024). Pengembangan media pembelajaran pop up book sebagai media literasi membaca pada mata pelajaran PPKn Kelas IV di SD Negeri Sekarpuro Pakis (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Hakim, L. (2023). Ragam Media Pembelajaran Sejarah, Interaktif dan Menyenangkan. GUEPEDIA.

Kurniawati, N. (2023). STRATEGI PEMBELAJARAN BERBASIS DIGITAL BAHASA INGGRIS SMP. Strategi Pembelajaran Berbasis Digital: Berbagai Bidang Ilmu Pengetahuan, 63.

Loreti, W. A., Angga, P. D., & Tahir, M. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK MATERI AKTIVITAS KEBUGARAN JASMANI KELAS VI SDN 1 TETEBATU SELATAN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4074-4087.

Maesaroh, S. (2013). Peranan metode pembelajaran terhadap minat dan prestasi belajar pendidikan agama Islam. Jurnal kependidikan, 1(1), 150-168.

Manuain, Y. (2024). Penerapan Pembelajaran Inovatif dan Interaktif pada Materi Geografis Indonesia, Keragaman Budaya, dan Identitas Diri SDN Lidah Wetan IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 650-659.

Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2024). Peran Teknologi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(1), 444-448.

Putri, R. H., Lesmono, A. D., & Aristya, P. D. (2017). Pengaruh model discovery learning terhadap motivasi belajar dan hasil belajar fisika siswa MAN Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Jember, 6(2), 173-180.

Rachmawati, D. N., Kurnia, I., & Laila, A. (2023). Multimedia interaktif berbasis articulate storyline 3 sebagai alternatif media pembelajaran materi karakteristik geografis Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 106-121.

Sadriani, A., Ahmad, M. R. S., & Arifin, I. (2023, July). Peran guru dalam perkembangan teknologi pendidikan di era digital. In Seminar Nasional Dies Natalis 62 (Vol. 1, pp. 32-37).

Sefila, S. (2024). Pengembangan media pop up book berbantuan QR code dalam mengenalkan dimensi religius karakter P3 peserta didik sekolah dasar (Doctoral dissertation, UIN KH ABDURRAHMAN WAHID PEKALONGAN).

Sugihartono, C. D. J. (2024). Pengembangan Halaman Informasi Cerita Rakyat untuk Penguatan Literasi Kearifan Lokal pada Kelas IX C SMPN 1 Tempurejo Jember: Pengembangan Halaman Informasi Cerita Rakyat untuk Penguatan Literasi Kearifan Lokal pada Kelas IX C SMPN 1 Tempurejo Jember. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(1).

Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635-3645.

Wurdaningrum, K., Wibowo, S., & Bahari, F. I. (2025). Peran Teman Sebaya Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 2 Sdn Karangtengah Kota Blitar. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 4(1), 15-26.

Yolanda, A., Sihotang, M., Zebua, J. A., Hutasoit, M., & Sinaga, Y. L. (2024). Strategi Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Sekolah Dasar. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan, 2(3), 301-308.

Zamroni, A. D. K., Zakiah, L., Amelia, C. R., Shaliha, H. A., & Jaya, I. (2024). Analisis pengaruh implementasi pendidikan multikultural terhadap sikap toleransi keberagaman siswa sekolah dasar inklusi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1112-1119.

Downloads

Published

2025-01-28

How to Cite

Trisna, Widowati, A., & Indriyani. (2025). Qr code-based pop-up book: an innovative learning media for cultural diversity material in elementary schools. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 9(1), 47–58. https://doi.org/10.21067/jbpd.v9i1.11716

Issue

Section

Articles
Loading...