ANALISIS PEMBELAJARAN SENI BUDAYA DAN KETERAMPILAN DI SDN GADINGKEMBAR 2 KECAMATAN JABUNG MALANG
DOI:
https://doi.org/10.21067/jbpd.v1i1.1607Keywords:
Culture and Skill Art LearningAbstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran SBK, mendeskripsikan kendala pembelajaran, mendeskripsikan seberapa besar pengaruh pembelajaran SBK di SDN Gadingkembar 2 Kecamatan Jabung Malang. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, jenis penelitian studi kasus. Pelaksanaan pembelajaran SBK di SDN Gadingkembar 2 sudah sesuai dengan Standar Kompetensi. Pembelajaran menggunakan pendekatan, metode dan media pembelajaran sudah sesuai dengan yang telah dirancang dalam RPP. Kendala pembelajarannya meliputi: buku guru dan buku siswa yang disediakan pendalaman materinya masih kurang, dalam pelaksanaan pembelajaran seni budaya dan keterampilan guru masih kurang mengembangkan pendekatan, metode dan media pembelajaran. Data dari SDN Gadingkembar 2 nilai siswa 74% atau 23 siswa adalah tinggi dari 31 siswa. Dari jumlah 23 memiliki kemampuan yang kreatif dalam mengolah hasil fikiran dengan baik sehingga berpengaruh baik terhadap hasil belajar dan keterampilan siswa. Hal ini menunjukkan bahwa pembelajaran seni budaya dan keterampilan dengan materi seni rupa di SDN Gadingkembar 2 dapat mempengaruhi keterampilan anak.
 ÂÂ
ABSTRACT
ÂÂ
Purpose of this study to describe the implementation of learning SBK, describes the obstacles of learning, describing how much influence learning in SDN Gadingkembar SBK 2 District Jabung Malang. Methods of this study used a qualitative approach, case study. SBK learning implementation at SDN Gadingkembar 2 are in accordance with the Standards of Competence. Learning approaches, methods and learning media is in conformity with which has been designed in the RPP. Learning constraints include: a book teacher and student book provided the deepening of the material is still lacking, in the implementation of the cultural arts learning and skills of teachers are still lacking to develop approaches, methods and learning media. Data from SDN Gadingkembar 2 student scores 74% or 23 students is a high of 31 students. Of the total 23 have the creative ability to cultivate the mind so well that a good effect on learning outcomes and skills of students. This suggests that learning art skills with material culture and art in SDN Gadingkembar 2 can affect children's skills.
ÂÂ
ÂÂ
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The Authors submitting a manuscript do so with the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Bidang Pendidikan Dasar