Implementation of audio visual learning media on the narrative writing skills of class IV at elementary school
DOI:
https://doi.org/10.21067/jbpd.v9i2.12012Keywords:
Learning Media, Audio Visual, Writing Ability, Narrative Text, Elementary SchoolAbstract
This study aims to examine the effect of the implementation of audio-visual learning media on the ability to write narratives of grade IV students at Bligo State Elementary School. The method used is quantitative with a pre-experimental research design of One Group Pretest-Posttest Design type. The sample of this study was all fourth grade students as many as 28 students. The instrument used was a narrative writing test based on six assessment indicators. The results showed that the average posttest score increased compared to the pretest, with the t-test results showing a significance of 0.000 (<0.05) and an eta squared value of 0.991 which showed a very strong influence. Thus, it can be concluded that the use of audio-visual learning media is effective in improving students' narrative writing skills. The use of this media can be used as an alternative to create a more interesting and interactive learning atmosphere.Downloads
References
Comission, E. (2016). 済無No Title No Title No Title. 4(1), 1–23.
Dany, A., Rifan, H., & Suryandari, M. (2024). Peran Media Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Modern. Cendekia Pendidikan, 4(1), 91–100. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i1.2933
Dasar, J. P. (n.d.). O n d a t i a. 8, 66–76.
Delivery, C. O., & Kunci, K. (2025). 3 1,2,3. 4(3), 173–178.
Dina Aulia Yudistira Munthe, Trisna Pratiwi Hasibuan, Dinda Patliana Sukma, Syahrani Yumna Irfani, & Yuli Deliyanti. (2023). Analisis Kemampuan Menyimak Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 48–56. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1405
Indah, R. A., & Fadilah, M. (2024). Literature Review : Pengaruh Media Pembelajaran Literasi Visual Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Biodik, 10(2), 188–198. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33803
Juariah, D., Arifin, E. Z., & Suendarti, M. (2021). Pengaruh Minat Baca dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksposisi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 110. https://doi.org/10.30998/diskursus.v3i02.7440
Kunci, K., Sikap Keuangan, P., & Keuangan PENDAHULUAN, P. (2025). Inovasi Manajemen Bisnis. 7(1), 1–9. https://journalpedia.com/1/index.php/imb
Marliana, R., & Indihadi, D. (2020). Teknik Brainstorming Pada Model Pembelajaran Menulis Teks Narasi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 109–115. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i2.25459
Maya Erlita, & Zaka Hadikusuma Ramadan. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Pada Materi Hak, Kewajiban, Dan Aturan Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 2020–2029. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1868
Nerita, S., Ananda, A., & Mukhaiyar, M. (2023). Pemikiran Konstruktivisme Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Education and Development, 11(2), 292–297. https://doi.org/10.37081/ed.v11i2.4634
No, V., Desember, O., Diana, N., Nirwana, H., & Neviyarni, S. (2024). Studi Literatur : Teori Belajar Populer. 2(3), 1175–1182.
Pendidikan, G., Banmalei, M., Sanisah, S., & Mataram, M. (2025). Tambora : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Pendampingan Implementasi Sistem Blok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMK Negeri 1 Labuapi Pendidikan menengah kejuruan menurut Peraturan Pemerintah Nomor 29 masyarakat dan pasar . Sehingga dapat dikatakan bahwa pendidikan kejuruan Perubahan dalam praktik dapat mempengaruhi ( Ramadina and Hadi 2015 ) dan kejuruan untuk menemukan inti materi pelajarannya . Untuk mendukung. 2(1), 13–25.
Putra, A., Harahap, K., Hasibuan, A. R., Siregar, A. H., Khairunnisa, S., & Ramadhani, N. H. (2023). Efektivitas Metode Dikte Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa. 2(3).
Putri, F. N. (2020). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 16. https://doi.org/10.30659/j.8.1.16-24
Rahmayanti, R., Andajani, K., & Anggraini, A. E. (2023). Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1588–1594. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5203
Rosmana, P. S., Ruswan, A., Alifah, A. N., Pratiwi, K., Fitriani, M. G., Huda, N., Ramadhani, S., & Nurnikmah, U. (2024). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Perencanaan Pembelajaran Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3048–3054. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/12840/9856
Salsabillah, A. R. (2023). Fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas sriwijaya 2023. Repository.Unsri.Ac.Id, 2017, 1–18. https://repository.unsri.ac.id/18459/2/RAMA_88201_06121002026_0007025502_0006125201_01_front_ref.pdf
Saputro, A. D. (2017). Holistik Peran Media Pembelajaran Komik Sains dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Pendidikan Dasar. Holistik, 2(1), 69–80. https://web.archive.org/web/20180505160548id_/http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/holistik/article/viewFile/1708/1459
Sari, D. R., Fuadiah, N. F., & Surmilasari, N. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN ARTICULATE STORYLINE PADA MATERI PECAHAN. 5(1), 74–83.
Sitepu, E. N. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Digital. Mahesa, 1(1), 242–248. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.195
Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55
Wiwin Kurnia, Eva Ardiana Indrariani, & Rawinda Fitrotul Mualafina. (2023). Penerapan Strategi ‘Ada Tawa Ceria’ Dan Media Film Pendek Dalam Pembelajaran Menulis Teks Narasi Peserta Didik Kelas VII SMPN 25 Semarang 2022/2023. Simpati, 2(1), 218–225. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.524
Wulandari, A. P., Hardiansyah, F., Kuswandi, I., Guru, P., & Dasar, S. (2025). Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti PEMBELAJARAN PRITA : EFEKTIVITAS MEDIA PRISMA KATA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS SISWA. 12, 193–203.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.
Jurnal Bidang Pendidikan Dasar allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The Authors submitting a manuscript do so with the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Bidang Pendidikan Dasar