Implementation of audio visual learning media on the narrative writing skills of class IV at elementary school

Implementation of audio visual learning media on the narrative writing skills of class IV at elementary school

Authors

  • Kemil Wachidah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ida Rahmawati Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v9i2.12012

Keywords:

Learning Media, Audio Visual, Writing Ability, Narrative Text, Elementary School

Abstract

This study aims to examine the effect of the implementation of audio-visual learning media on the ability to write narratives of grade IV students at Bligo State Elementary School. The method used is quantitative with a pre-experimental research design of One Group Pretest-Posttest Design type. The sample of this study was all fourth grade students as many as 28 students. The instrument used was a narrative writing test based on six assessment indicators. The results showed that the average posttest score increased compared to the pretest, with the t-test results showing a significance of 0.000 (<0.05) and an eta squared value of 0.991 which showed a very strong influence. Thus, it can be concluded that the use of audio-visual learning media is effective in improving students' narrative writing skills. The use of this media can be used as an alternative to create a more interesting and interactive learning atmosphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Comission, E. (2016). 済無No Title No Title No Title. 4(1), 1–23.

Dany, A., Rifan, H., & Suryandari, M. (2024). Peran Media Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Modern. Cendekia Pendidikan, 4(1), 91–100. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i1.2933

Dasar, J. P. (n.d.). O n d a t i a. 8, 66–76.

Delivery, C. O., & Kunci, K. (2025). 3 1,2,3. 4(3), 173–178.

Dina Aulia Yudistira Munthe, Trisna Pratiwi Hasibuan, Dinda Patliana Sukma, Syahrani Yumna Irfani, & Yuli Deliyanti. (2023). Analisis Kemampuan Menyimak Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 48–56. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1405

Indah, R. A., & Fadilah, M. (2024). Literature Review : Pengaruh Media Pembelajaran Literasi Visual Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Biodik, 10(2), 188–198. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33803

Juariah, D., Arifin, E. Z., & Suendarti, M. (2021). Pengaruh Minat Baca dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksposisi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 110. https://doi.org/10.30998/diskursus.v3i02.7440

Kunci, K., Sikap Keuangan, P., & Keuangan PENDAHULUAN, P. (2025). Inovasi Manajemen Bisnis. 7(1), 1–9. https://journalpedia.com/1/index.php/imb

Marliana, R., & Indihadi, D. (2020). Teknik Brainstorming Pada Model Pembelajaran Menulis Teks Narasi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 109–115. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i2.25459

Maya Erlita, & Zaka Hadikusuma Ramadan. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Pada Materi Hak, Kewajiban, Dan Aturan Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 2020–2029. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1868

Nerita, S., Ananda, A., & Mukhaiyar, M. (2023). Pemikiran Konstruktivisme Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Education and Development, 11(2), 292–297. https://doi.org/10.37081/ed.v11i2.4634

No, V., Desember, O., Diana, N., Nirwana, H., & Neviyarni, S. (2024). Studi Literatur : Teori Belajar Populer. 2(3), 1175–1182.

Pendidikan, G., Banmalei, M., Sanisah, S., & Mataram, M. (2025). Tambora : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Pendampingan Implementasi Sistem Blok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMK Negeri 1 Labuapi Pendidikan menengah kejuruan menurut Peraturan Pemerintah Nomor 29 masyarakat dan pasar . Sehingga dapat dikatakan bahwa pendidikan kejuruan Perubahan dalam praktik dapat mempengaruhi ( Ramadina and Hadi 2015 ) dan kejuruan untuk menemukan inti materi pelajarannya . Untuk mendukung. 2(1), 13–25.

Putra, A., Harahap, K., Hasibuan, A. R., Siregar, A. H., Khairunnisa, S., & Ramadhani, N. H. (2023). Efektivitas Metode Dikte Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa. 2(3).

Putri, F. N. (2020). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 16. https://doi.org/10.30659/j.8.1.16-24

Rahmayanti, R., Andajani, K., & Anggraini, A. E. (2023). Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1588–1594. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5203

Rosmana, P. S., Ruswan, A., Alifah, A. N., Pratiwi, K., Fitriani, M. G., Huda, N., Ramadhani, S., & Nurnikmah, U. (2024). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Perencanaan Pembelajaran Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3048–3054. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/12840/9856

Salsabillah, A. R. (2023). Fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas sriwijaya 2023. Repository.Unsri.Ac.Id, 2017, 1–18. https://repository.unsri.ac.id/18459/2/RAMA_88201_06121002026_0007025502_0006125201_01_front_ref.pdf

Saputro, A. D. (2017). Holistik Peran Media Pembelajaran Komik Sains dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Pendidikan Dasar. Holistik, 2(1), 69–80. https://web.archive.org/web/20180505160548id_/http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/holistik/article/viewFile/1708/1459

Sari, D. R., Fuadiah, N. F., & Surmilasari, N. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN ARTICULATE STORYLINE PADA MATERI PECAHAN. 5(1), 74–83.

Sitepu, E. N. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Digital. Mahesa, 1(1), 242–248. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.195

Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55

Wiwin Kurnia, Eva Ardiana Indrariani, & Rawinda Fitrotul Mualafina. (2023). Penerapan Strategi ‘Ada Tawa Ceria’ Dan Media Film Pendek Dalam Pembelajaran Menulis Teks Narasi Peserta Didik Kelas VII SMPN 25 Semarang 2022/2023. Simpati, 2(1), 218–225. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i1.524

Wulandari, A. P., Hardiansyah, F., Kuswandi, I., Guru, P., & Dasar, S. (2025). Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti PEMBELAJARAN PRITA : EFEKTIVITAS MEDIA PRISMA KATA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS SISWA. 12, 193–203.

Downloads

Published

2025-07-17

How to Cite

Wachidah, K., & Rahmawati, I. (2025). Implementation of audio visual learning media on the narrative writing skills of class IV at elementary school. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 9(2), 131–141. https://doi.org/10.21067/jbpd.v9i2.12012

Issue

Section

Articles
Loading...