Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial

Authors

  • Husni Riyadi Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.21067/jppi.v19i1.10442

Keywords:

Research and Development, ADDIE, Learning Media, Powerpoint, Social Sciences

Abstract

This research aims to develop and determine the feasibility of interactive media in class VIII social studies subjects that can be used to support the learning process. The research method is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model namely analysis, design, development, implementation and evaluation. This research was carried out from January to February 2024. While the object of the research was interactive powerpoint media. This data collection technique uses questionnaires and interviews which are analyzed descriptively. The results of this research are interactive learning media for class VIII social studies subjects (1) the results of validation by material experts are included in the assessment criteria "Very Feasible", (2) the results of media expert validation are included in the assessment criteria "Very Feasible", (3) the results of small group trials are included in the assessment criteria "Very Feasible" and (4) the results of large group trials are included in the assessment criteria "Very Feasible".Conclusion, PowerPoint which is used as an interactive learning media in class VII social studies subjects is "worthy" of use.

References

Ahdar. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Padu Musik Terhadap Antusiasme SIswa Dalam Pembelajaran Ilmu Sosial. Jurnal Dinamika Penelitian, 18(02).

Arianty, R., Restian, A., & Mukhlishina, I. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Kearifan Lokal Kecamatan Lawang-Malang Pada Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 7(1).

Cahyani, P. I. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Microsoft Powerpoint Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Swasta Ar-Rahman Percut Tahun Pelajaran 2017-2018. Skripsi. Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Dewi, M. D., & Izzati, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbasis RME Materi Aljabar Kelas VII SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(02).

Dwiranata, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android pada Materi Dimensi Tiga Kelas X SMA Tahun Pelajaran 2018/2019. Skripsi. Mataram : Universitas Muhammadiyah Mataram

Fitriyani, D., Tontowi, & Basri, M. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powerpoint Terhadap Minat Belajar Sejarah Siswa.

Indriyanti, N. Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis PPT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Studi Kasus: Siswa Kelas V B SDN Karangayu 02 Kota Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang

Islamia, N. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Sebagai Bahan Ajar Mata Pelajaran Biologi. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan

Junianti, G. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Papercraf pada Materi Prisma Di SMP Raden Fatah Batu. Skripsi. Malang: Universitas Muhammadiyah

Karo, I. R., & Rohani. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. Axiom, VII (1).

Khaerunnisa, F., Sunarjan, Y., & Atmaja, H. T. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Belajar Sejarah Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Bumiayu Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(1).

Liasari, P. (2017). Pengembangan Media Audio Visual Interaktif Berbasis Mind Mapping Materi Peristiwa Proklamasi Kemerdekaan pada Pembelajaran IPS Kelas V SDN Wonoplembon 1 Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang

Misbahudin, D., Rochman, C., Nasrudin, D., & Solihati, I. (2018). Penggunaan Power Point Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah? Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(1).

Muthoharoh, M. (2019). Media Powerpoint dalam Pembelajaran. Tasyri', 26(1).

Ndraha, S., & Hidayat. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Geometri Berbasis Geogebra Pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Maju, 8(02).

Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Umsida Press.

Nurfaega. (2021). Pengaruh Media Power Point Terhadap Hasil Belajar IPS Murid SDN 118 Inpres Matajang Kecamatan Camba Kabupaten Maros. Skripsi. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, III (01).

Poerwanti, J. I., & Mahfud, H. (2018). Optimalisasi Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Microsoft Power Point Pada Guru-guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2).

Pratiwi, N. A. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di SMP Negeri 1 Bungoro Kecamatan Bungoro Kabupaten Pangkep. Skripsi. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar

Putri, F. A., & Rezkita, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif Untuk Siswa Kelas V sekolah Dasar Negeri Gondolayu. Trihayu : Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 5(3).

Rahma, F. I. (2019). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran bagi Anak Sekolah Dasar). Pancawahana: Jurnal Studi Islam, XIV (02).

Sudjana, N., & Rivai, A. (2017). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Suwandani, N. D. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Materi Mengenal Jenis-jenis Pekerjaan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas III SDN Kutorejo 01 Pandaan. Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim

Swastika, D. D. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Terintegrasi Keislaman Mata Kuliah Botani Tumbuhan Tinggi Materi Angiospermae Kelas Liliopsida. Skripsi. Palangka Raya: Institut Agama Islam Negeri (IAIN)

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkat Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, II (2).

Ulfa, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD/Mi. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

Walid, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Geogebra Dengan Model Pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) Pada Materi Geometri Kelas XI MIA SMA Negeri 3 Takalar. Skripsi. Makassar: Universitas Islam Negeri Alauddin

Widyianto, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI pada Mata Pelajaran Sistem Pengisian di SMK Negeri 1 Malang. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Yanto, D. T. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif Pada Proses Pembelajaran. Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, XIX (1).

Zain, A. A., & Pratiwi, W. (2021). Analisis Kenutuhan Pengembangan Media Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Tematik Kelas

Downloads

Published

2025-05-02

How to Cite

Riyadi, H. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 19(1), 81–90. https://doi.org/10.21067/jppi.v19i1.10442

Issue

Section

Articles