Kompetensi Profesional Guru, Motivasi Kerja, dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru
DOI:
https://doi.org/10.21067/jppi.v14i1.4764Abstract
Abstract
The success of the national education system can be seen from the performance of teachers. Teacher performance is expected to boost the quality and relevance of education, in its implementation depends on many factors that influence it and interrelated, such factors competence, motivation and discipline. This research is aimed to analyze the effect simultaneously (together) or partially (individually) between teacher professional competence, work motivation, and work discipline on teacher performance. The method used in this research is quantitative with the type of explanatory research and a sample of 120 teachers taken using proportional random sampling techniques. The results showed the teacher's professional competence, work motivation, and work discipline simultaneously had effect on teacher performance. Teacher professional competence has effect on teacher performance. Work motivation has effect on teacher performance. Work discipline has effect on teacher performance.
References
Barnawi., & Arifin, M. (2012). Kinerja Guru Profesional. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Danim, S. (2012). Motivasi Kepemimpinan dan Efektivitas Kelompok. Jakarta: Rineka Cipta
Davis, K., & Newstrom. (2014). Perilaku Dalam Organisasi. Jakarta: Erlangga
Hartanti, A. S., & Yuniarsih, T. 2018. Pengaruh Kompetensi Profesional Guru dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Per-kantoran. 1 (2): 167-175
Hasan, M. (2017). Pengaruh Kompetensi Pro-fesional Guru Terhadap Kinerja Guru Ekonomi Sekolah Menengah Atas negeri Di Kabupaten Gowa. Jurnal Economix. 5 (2)
Jihad, A., Murniati, AR., Yusrizal. (2019). Hubungan Motivasi Kerja dan Supervisi Kepala Sekolah Dengan Kineja Guru SMP Negeri Di Kecamatan Babahrot Aceh Barat Daya. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan. 7 (1): 7-12
Majid, A. (2012). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Ban-dung: Remaja Rosda Karya
Mulyasa, E. 2010. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Bandung: PT Remaja Rosda-karya
Mulyasa, E. (2014). Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara
Nugraheni, A. S., & Rahmayanti, R. (2016). Pengaruh Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru di MI Al Islam Tempel dan MI Al Ihsan Medari. Jurnal Pendidikan Madrasah. 1 (2): 277-293
Payong, M.R. (2011). Sertifikasi Profesi Guru. Jakarta: Indeks
Prihantoro, B. (2016). Pengaruh Disiplin Kerja dan Komunikasi terhadap Kinerja Guru Melalui Motivasi dan Komitmen Organisasi (Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Klego Kabupaten Boyolali). Jurnal Excellent. 6 (2): 1-9
Pujiyanti., & Isroah. (2013). Pengaruh Motivasi Kerja dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru SMA Negeri 1 Ciamis. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia. 2 (1): 184-207
Sahertian, P A. (2010). Profil Pendidik Profesional. Yogyakarta: Andi Offset
Sampurno, D. S., & Wibowo, A. (2015). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Lingkungan Kerja, Mo-tivasi Kerja, dan Kinerja Guru di SMK Negeri 4 Pandeglang. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis. 3 (2): 165-180
Simamora, H. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: STIE YKPN
Simatupang, S. dan Silalahi, M. (2018). Pengaruh Kompetensi Terhadap Kinerja Guru Pematang Siantar. Jurnal Mitra Manajemen JMM Online. 3 (4): 370-381
Sopandi, A. (2019). Pengaruh Kompetensi Profesional dan Kompetensi Kepriba-dian Terhadap Kinerja Guru. Economic, Accounting, Management and Business. 2 (2)
Sudirman. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru, Motivasi Kerja dan Disiplin Kerja ter-hadap Kinerja Guru di SMP IT Budi Mulia Padang. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah. 3 (2): 197-208
Turangan, Jeine K. (2017). Pengaruh Kompetensi, Disiplin Kerja dan Profesionalisme terhadap Kinerja Guru Di SMA Negeri 1 Manado. Jurnal EMBA. 5 (2): 1402-1411
Yenny. (2018). Pengaruh Kompetensi, Motivasi dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru Pada Yayasan Pendidikan Imanuel Palu. Katalogis. 6 (2): 1-8
Yusuf, Tamzil., & Suci, Gita. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru, Motivasi Kerja, dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru SMK Negeri 2 Penajam Paser Utara. Jurnal Ge-oEkonomi. 9 (2): 117-131