Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Discovery Learning dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Gugus Kkg Ki Hajar Dewantara Bumi Raya Morowali
DOI:
https://doi.org/10.21067/jppi.v16i2.8826Keywords:
discovery learning, interest in learning, learning outcomes, social scienceAbstract
The discovery learning method is a learning method that has many advantages compared to other learning methods. The purpose of this study was to analyze the effect of using the discovery learning method and learning interest on social studies learning outcomes for fifth grade students at SDN 1 Bahonjuang and Kelas V SDN Umbele Elementary School. The method used by researchers is quantitative with an experimental approach. Data collection uses a survey method with a questionnaire as an instrument. Analysis of research data using descriptive statistical tests, t test. and Anova. The results of the Anova test obtained the results of F count 13772 with Sig = 0.000. Value (< 0.05). meaning that together the use of the Discovery Learning Method and interest in learning affect student learning outcomes. the use of discovery learning methods and learning interest on social studies learning outcomes of students. Conclusions: (1) Simultaneously there is a significant effect of the use of the discovery learning method and learning interest on student social studies learning outcomes (2) Partially there is a significant influence of the use of the Discovery Learning method on student social studies learning outcomes. (3) Partially there is a significant influence of students' learning interest on students' social studies learning outcomes.
References
Ana, N. Y. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam peningkatan hasil belajaran siswa di sekolah dasar. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1).
Arends, R.I. (2018). Belajar Untuk Mengajar. Jakarta. Salemba Komunika
Arikunto,S (2017), Prosedur Penelitian Suatu Pendektan Praktik. Jakarta, Bina Aksara
Degeng, INS. (2021), Desain Pembelajaran Teori ke Terapan. Malang FPS IKIP Malang
Djamarah, S.B. (2018). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Hanggara, Y., & Alfionita, V. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Probing Prompting dan Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Minat Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Batam. PYTHAGORAS: Journal of the Mathematics Education Study Program, 4(2)
Hariyanto,S. (2019). Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar. Bandung: Rosda
Juhri, S. (2020). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IX pada pembelajaran IPA. Bio Educatio, 5(2), 378543.
Majid, A. (2018). Strategi Pembelajaran: Bandung. Remaja Rosdakarya
Nasution, S. (2016). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nugraha, A. A., & Sari, A. F. (2017, July). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Minat Belajar Siswa pada Materi Trigonometri Kelas X. In Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika dan Nilai-Nilai Islami) (Vol. 1, No. 1, pp. 123-127).
Oktaviani, W., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar matematika siswa kelas 5 SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 5-10.
Puspitadewi, R., Saputro, A. N. C., & Ashadi, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI MIA 3 Semester Genap Sma N 1 Teras Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Kimia, 5(4), 114-119.
Putrayasa, I. M., Syahruddin, S. P., & Margunayasa, I. G. (2014). Pengaruh model pembelajaran discovery learning dan minat belajar terhadap hasil belajar IPA siswa. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).
Putri, R. H., Lesmono, A. D., & Aristya, P. D. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Fisika Siswa MAN Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(2), 173-180.
Rahmayani, A., Siswanto, J., & Budiman, M. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Menggunakan Mediavideo Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 246-253.
Rahmayani, A. L. (2019). Pengaruh model pembelajaran discovery learning dengan menggunakan media video terhadap hasil belajar siswa. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 4(1), 59-62.
Sanjaya, W. (2017). Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar. Jakarta Proses. Prenada Media Group.
Sappaile, B. I., Djaman, N., Ba’ru, Y., Kadir, K., & Darwis, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Minat Belajar Siswa SMP Negeri di Kota Rantepao. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 252-266.
Siswanti, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar dalam Pembelajaran IPA SD. Indonesian Journal of Education and Learning, 2(2), 226-234.
Slameto, (2016). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Soetrisno, Hadi, (2019), Metodologi Research, jilid 3. Yogyakarta Yayasan Penerbit Fakultas Psikologi UGM. Sulfemi, W. B. (2019). Penerapan model pembelajaran discovery learning meningkatkan motivasi dan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1).
Sudjana, N. (2018). Penilaian hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung. Alfabeta
Susanti, E. (2016). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap keterampilan sains dan hasil belajar siswa kelas viii tentang IPA SMP Advent Palu. JSTT, 5(3).
Sutrisno, S., Happy, N., & Susanti, W. (2020). Eksperimentasi Model Discovery Learning Terhadap Prestasi dan Minat Belajar Matematika Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 580-590.
T. Raka Joni. (2018). Pengukuran dan Penilaian Pendidikan. Surabaya: Karya Anda
Tegeh, I Made. (2018). Media Pembelajaran: Singaraja Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Negeri Singaraja.