PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING PADA MATA KULIAH KAJIAN MASYARAKAT INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.21067/jppi.v18i1.9978Keywords:
E-modul, Problem Based Learning, Indonesian Society StudiesAbstract
The emergence of new challenges in education presents opportunities for students to explore learning outside their field of study. Lecturers need to prepare learning materials, such as electronic modules, to help students develop critical thinking skills. The aim of this research is to develop an electronic module based on problem based learning for the Indonesian Community Studies course. The development approach used uses the R&D model. Validation results show that this electronic module received a positive assessment from content/material experts (83.57%), learning design experts (84.71%), and media experts (84%). Trials with lecturers and students also showed good quality. Thus, the results of this research confirm that the Problem Based Learning-based electronic module developed is suitable for use in the Geography Education Study Program at Pattimura University
References
Asep. (2022). PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJAAN MELALUI PENGEMBANGAN ELEKTRONIK MODUL MATA KULIAH GEOGRAFI SOSIAL. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(3), 1–8.
Baan, A., & Dewi, R. (2021). Pengembangan Buku Ajar Mata Kuliah Bahasa Indonesia untuk Implementasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra, 7(1), 327–331.
Bakri, F., Rasyid, R., & Mulyaningsih, R. D. A. (2015). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Visual untuk Sekolah Menengah Atas (SMA). Jurnal Penelitian Pengembangan Pendidik Fisika, 1(2), 67–74.
Diana, P. Z. (2021). Pengembangan e-Modul Mata Kuliah Pembelajaran Bahasa Indonesia. . Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 10(2), 153.
Dirjen Dikti Kemendikbud. (2020). Buku Panduan Pelayanan Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Finnajah, M., Mukhidin, E. S., & Fatmaryanti, S. d. (2016). Pengembangan Modul Fisika SMA Berbasis Multi Representasi Guna Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IIS 2 SMA Negeri 1 Prembun Tahun Ajaran 2015/2016. Radiasi J. Berk. Pendidik. Fis., 8(1), 22–27.
Fitri, L. A., Kurniawan, E. S., & Ngaziah, N. (2013). Pengembangan Modul Fisika pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis Berbasis Domain Pengetahuan Sains untuk Mengoptimalkan Minds- On Siswa SMA Negeri 2 Purworejo Kelas X Tahun Pelajaran 2012/2013. RADIASI J. Berk. Pendidik. Fis., 3(1), 19–23.
Malahayati, N. E., & Zunaidah, N. F. (2021). Analisis kebutuhan bahan ajar mata kuliah kurikulum. Jurnal Basicedu, 5(6), 6218–6226.
Sari, A. P., & Hamdi, H. (2019). Meta-Analisis Landasan Ilmu Pendidikan pada Pengembangan Ebook dan Edupark Pembelajaran Fisika,â€. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2), 163–171.
Sidiq, R., & Najuah. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal PENDIDIKAN SEJARAH, 8(1), 1–14.
Sitepu, B. P., & Lestar, I. (2018). Pelaksanaan Rencana Pembelajaran Semester dalam Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Perpektif Ilmu Pendidikan , 32(1), 43–51.
Zaini, H., Munthe, B., Aryani, S. A., Djamaludin, M. A., & Rosyad, R. (2002). Desain Pembelajaran di Perguruan Tinggi. CTSD IAIN Sunan Kalijaga.
Zulkhi, M. D., & Astari, A. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Kearifan Lokal Balumbo Biduk Sarolangun Menggunakan Aplikasi 3D Pagelip Profesional Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 866–873.