Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Fasilitas dan Kecerdasan intelektual Terhadap Hasil Belajar Peminatan Ilmu-ilmu Sosial

Authors

  • Sya'Roni Pogram Pascasarjana Universitas Kanjuruhan Malang
  • Sudi Dul Aji Pogram Pascasarjana Universitas Kanjuruhan Malang
  • Rusfandi

DOI:

https://doi.org/10.21067/jppi.v15i2.5671

Abstract

This research is to: 1. Analyze the effect of intellectual intelligence, facilities, and learning motivation on learning outcomes. 2. Intellectual intelligence of learning outcomes. 3. Facilities for learning outcomes. 4. motivating learning towards learning outcomes. This study uses a quantitative approach with a population of class XI IPS students at Al-Muniri Pamekasan High School, sampling techniques using a total sampling of 40 respondents. Research instruments using questionnaires and documents. Data analysis techniques consist of multiple regression analysis, classic assumption tests and hypothesis testing. Hypothesis testing results show: 1). There is a significant influence of intellectual intelligence, facilities and learning motivation on learning outcomes that is 80.1%. 2). There is a significant influence of intellectual intelligence, on learning outcomes. 3). There is a significant influence of facilities on learning outcomes. 4). There is a significant influence of learning motivation on learning outcomes. While the remaining 19.9% ​​is influenced by other variables not included in this research model.

References

Shopiatin, P. & Sahrani, S. (2011). Psikologi Belajar dalam Perspektif Islam, Bogor, Ghalia Indonesia.

Slameto, (2010). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta. Rineka Cipta.

Goleman, D. (2015). Kecerdasan Emosional; Mengapa EL Lebih Penting Daripada IQ. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Depdikas.(2003). Undang-undang Repubik Indonesia nomor 20 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas). Jakarta: Pusat Kurikulum, Badan Penelitian dan Pengembangan, Depertemen Pendidikan Nasional Indonesia.

Depdiknas. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Pusat Kurikulum, Badan Penelitian dan Pengembangan, Depertemen Pendidikan Nasional Indonesia.

Arikunto, Suharsimi. (2010), Manajemen Penelitian, Rineka Cipta, Jakarta.

Sugiono, (2017). Metode Penelitian Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Cet. Ke 25 Bandung : Alfabeta CV

Sardiman, (2016). Interaksi dan Motivasi dalam belajar Mengajar. Cet. Ke 23 Jakarta: Raja Grafindo Persada

Wibawa, A.B. (2012). Hubungan Minat, Fasilitas, dan Disiplin Belajar dengan Prestasi Belajar Reparasi Mesin Listrik siswa kelas XI Program Keahlian Teknik Listrik Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Sedayu. Smknisedayu, 75-87

Wijanarko, Y. D. (2013). Pengaruh Minat Belajar, Fasilitas Belajar dan Perhatian Otang Tua terhadap Prestasi Belajar Pemesinan Siswa Kelas XII Teknik Fabrikasi Logam SMK Negeri 1 Sayegan. 123-145

Astuti, A. (2010). Pengaruh Tingkat Intelegensi Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa kelas IV SDN 02 Kiping Gondang. 65-123

Inayah, Martono & Sawiji, H. (2011). Pengaruh Kompetensi Guru, Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Lasem.sman1lasem, 231-243

Aminah, S. (2010). Motivasi Belajar dan Pengaruh Persepsi siswa tentang Metode Mengajar Guru Mata Pelajaran Akuntansi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Nubatukan. 76-89

Downloads

Published

2021-10-30

How to Cite

Sya’Roni, Dul Aji, S., & Rusfandi. (2021). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Fasilitas dan Kecerdasan intelektual Terhadap Hasil Belajar Peminatan Ilmu-ilmu Sosial. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 15(2), 123–127. https://doi.org/10.21067/jppi.v15i2.5671

Issue

Section

Articles