Analisis Potensi dan Pengelolaan Desa Agro-History Wisata Menang di Kabupaten Kediri Sebagai Sarana Edukatif dan Sumber Pembelajaran IPS

Authors

  • Pramita Yuni Program Studi S1 Pendidikan IPS Universitas Negeri Surabaya, Surabaya
  • Nuansa Bayu Segara Program Studi S1 Pendidikan IPS Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.21067/jppi.v16i1.6586

Abstract

This article is aimed at explaining the potential and management of Agro History Menang Tourism Village in Kediri regency as well as its analysis as a means of education and social science learning resources. The Agro-History Tourism include: Agro-tourism Kampung Blimbing, Petilasan Sang Prabu Sri Aji Jayabaya, and Petirtaan Sendang Tirto Kamandanu. The research approach used is qualitative. While the type of research used is descriptive analysis. The subjects of the study were local tourist area managers, caretakers and the local community. The primary data is in the form of direct observation and participation into the field and the results of interviews with several key informants and supporters, namely tourism managers, Tourism and Culture Office of Kediri Regency, Ministry of Religious Affairs of Kediri Regency, IPS teachers and MTsN 8 Kediri learners. Data analysis is obtained through three stages, namely data reduction, data presentation, and conclusion withdrawal. The next analytical technique is to use SWOT analysis that produces a formulation of strategy analysis in utilizing the potential of Agro-History tourism in Menang Village as a means of education and source of social science learning both for the public and for related education parties.  Therefore, the resulting research is the identification of the value of social knowledge contained in the potential of agro-tourism - history in Menang Village. This SWOT analysis formulation can also be used to optimize efforts to manage agro-history tourism potential in Menang Village in order to realize the natural environment and cultural history tourism that is useful and potential both in the present and in the future.

References

Aditya, L. (2014). Studi Tentang Petilasan Jayabaya di Desa Pamenang Kecamatan Pagu Kabupaten Kediri. FKIP: Pendidikan Sejarah, 1–10. http://simki.unpkediri.ac.id/detail/10.1.01.02.0021

Ajri, et al., (2019). Pengembangan Desa Jomboran sebagai Desa Agrowisata Mandiri melalui Model Pembangunan Karakter, Model Tetrapreneur, dan Pemetaan Potensi Desa Berbasis Pertanian. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Indonesian Journal of Community Engagement), 4(2), 198. https://doi.org/10.22146/jpkm.30912

Aulia, N. (2020). Peran Serta Masyarakat Membangun Wisata Kampung Bunga Kota Banjarmasin sebagai Sumber Belajar IPS. SOCIUS: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(1), 36–45. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/JS

Badan Pusat Statistik Kabupaten Kediri. (2021). Kecamatan Pagu Dalam Angka 2021. Badan Pusat Statistik Kabupaten Kediri.

Budi, et al., (2020). Agrowisata Petik Jeruk (Studi Kasus di Desa Selorejo Kecamatan Dau Kabupaten Malang). Respon Publik, 14(5), 48–54.

DISPARBUD Kabupaten Kediri. (2016). Rencana Strategis (RENSTRA) Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Kediri Tahun 2016 - 2021. Disparbud Kabupaten Kediri.

Hardani, et al., (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. In H. Abadi (Ed.), Journal of Chemical Information and Modeling. CV. Pustaka Ilmu.

Salinan Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah, Salinan Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 1 (2016).

Kemdikbud. (2017). Buku Guru Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VII. Jakarta: Kemdikbud.

Kementerian Pariwisata. (2019). Pedoman Pengembangan Wisata Sejarah dan Warisan Budaya. In Asisten Deputi Pengembangan Wisata Budaya. Gedung Film Pesona Indonesia. https://www.bulungan.go.id/v5/index.php/potensi-wilayah/pariwisata/wisata-sejarah

Khofifah, S. (2020, November 9). Menjawab Tantangan Pendidikan Abad 21. Bhirawa Online, hal. https://www.harianbhirawa.co.id/menjawab-tantangan-pendidikan-abad-21/ Diakses 14 November 2021.Kurniawati, R. dan N. M. (2020). Analisis SWOT Sebagai Dasar Perencanaan Strategi Pemasaran Pada Agrowisata Belimbing Karangsari Kota Blitar. Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 6(2), 191–203. https://doi.org/https://doi.org/10.32528/jmbi.v6i2.3255

Naldi, H. (2018). Perkembangan Kognitif, Bahasa Dan Perkembangan Sosioemosional Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 5(2), 102. https://doi.org/10.24036/scs.v5i2.110

Noerkhalishah, N., Abbas, E. W., & Permatasari, M. A. (2020). The Utilization of Tourism Education Packages in Amanah Borneo Park as a Learning Resources on Social Studies. The Innovation of Social Studies Journal, 1(2), 158–168. https://doi.org/10.20527/iis.v1i2.2093

Pemerintah Desa Menang. (2020). Daftar Isian Potensi dan Perkembangan Desa Menang Tahun 2018 - 2020. In Dokumen Isian Potensi dan Perkembangan Desa.

Rohaendi, S., & Laelasari, N. I. (2020). Penerapan Teori Piaget dan Vygotsky Ruang Lingkup Bilangan dan Aljabar pada Siswa MTS Plus Karangwangi. Prisma, 9(1), 65. https://doi.org/10.35194/jp.v9i1.886

Ruslan, S. (2019). Rekonstruksi Rumah Majapahit di Desa Bejijong Sebagai Sarana Edukasi Pendidikan IPS. Gulawentah:Jurnal Studi Sosial, 4(1), 56–66. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v4i1.5033

Saepudin, E., Budiono, A., & Halimah, M. (2019). Pengembangan Desa Wisata Pendidikan Di Desa Cibodas Kabupaten Bandung Barat. Sosiohumaniora, 21(1), 1–10. https://doi.org/10.24198/sosiohumaniora.v21i1.19016

Santosa, A. B. (2020). Potret Pendidikan di Tahun Pandemi : Dampak COVID-19 Terhadap Disparitas Pendidikan di Indonesia. CSIS Commentaries, 1–5. https://www.csis.or.id/download/279-post-2020-06-05-DMRU_079_ID_Santosa.pdf

Saptaria, L., & Astuti, R. (2020). Strategi Pembelajaran Wisata Pendidikan Dengan Pendekatan Saintifik Sebagai Sumber Belajar Budidaya Tanaman Buah Di Kebun Bibit Kediri. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Gorontalo, September, 9–18.

Sari, T. T., & Hanip, R. (2017). Pendekatan Scientifik Dalam Penerapan KKNI Pada Pembelajaran IPS SD. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 32–38. https://doi.org/10.24929/alpen.v1i1.5

Suherlan, H., Hidayah, N., Mada, W. R., Nurrochman, M., & Wibowo, B. (2020). Kemitraan Strategis Antar Stakeholder Dalam Pengembangan Desa Wisata Gubugklakah Kab. Malang, Jawa Timur. Jurnal Pariwisata Terapan, 4(1), 59. https://doi.org/10.22146/jpt.53303

Sujarwo. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Dalam Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Studi Kasus Pembelajaran IPS di SMP 37 Jakarta Selatan). Edukasi IPS, 01(1), 41–52. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/EIPS.01102

Susanti, M. D. (2021). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di MI Islamiyah 1 Surowono Badas Kediri. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(1), 30–45.

Wahidmurni. (2017). Metodologi Pembelajaran IPS: Pengembangan Standar Proses Pembelajaran IPS di Sekolah/Madrasah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Yayasan Hondodento. (1989). Loka Muksa Sang Prabu Sri Aji Jayabaya dan Sendang Tirto Kamandanu. Yogyakarta: Yayasan Hondodento

Downloads

Published

2022-05-27

How to Cite

Yuni, P., & Bayu Segara, N. (2022). Analisis Potensi dan Pengelolaan Desa Agro-History Wisata Menang di Kabupaten Kediri Sebagai Sarana Edukatif dan Sumber Pembelajaran IPS . Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 16(1), 84–106. https://doi.org/10.21067/jppi.v16i1.6586

Issue

Section

Articles