INTERNALISASI NILAI-NILAI MULTIKULTURAL MELALUI PEMBELAJARAN IPS DALAM MENUMBUHKAN SIKAP MULTIKULTURAL PADA SISWA

Authors

  • Kartikasari Melinda Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Ninik Indawati Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Andi Nu Graha Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

DOI:

https://doi.org/10.21067/jppi.v18i1.9465

Keywords:

internalization, multicultural value, social science learning

Abstract

Internalization is a process of individual learning and being accepted as part of society from an early age to adulthood. Multicultural values consist of values of openness, tolerance, and mutual help. Internalization of multicultural values is needed because there are still differences in language among students due to the regional origins of the majority of students. The purpose of this study was to find out multicultural values through social studies learning given by students, explain how to foster multicultural values through social studies learning, and explain the process of internalizing multicultural values through social studies learning. The method used for research is storytelling, learning outside the classroom, and school events held on holidays. By using this method, students' behavior can change from rejecting others who are different to accepting and being friendly with others. These constraints also arise when they imply multicultural values, such as a lack of knowledge in media storytelling techniques used by teachers, lack of learning media in schools, and the conditions in which students.

References

Aisara, F., Nursaptini., & Arif W. (2020). Melestarikan Kembali Budaya Lokal Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler Untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Cakrawala Jurnal Penelitian Sosial, 9(2), 149–166.

Aras, A. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS-TGT Pada Pembelajaran Matematika Kelas VIII SMP N 1 Makassar. Jurnal Studi Pendidikan, 16, 122.

Bukhori, I. (2018). Metode Penanaman Nilai-Nilai Multikultural Pada Siswa Kelas Rendah (Studi pada MI di MWCNU LP. Maarif Kraksaan). Jurnal Pendidikan Agama Islam. 2 (1), Januari-Juni 2018.

Harefa., Syukur, A., & Adrianus, B. (2021). Penanaman Nilai Toleransi Umat Beragama Dikalangan Siswa SMK Negeri 1 Gunung Sitoli Utara. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. 4 (2), 419–425.

Hayati, F., Neviyarni., & Irdamurni. (2021). Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai. 5 (1).

Ibrahim, R. (2013). Pendidikan Multikulural: Pengertian, Prinsip, dan Relevansi dengan Tujuan Pendidikan Islam “ Jurnal ADDIN, 7 (1), 139.

Kalsum, I., & Charles, K. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Mengenai Keragaman Suku Bangsa dan Budaya dengan Menggunakan Media Gambar di Kelas V SD Inpres 5. Jurnal Kreatif Tadulako Online. 4 (6), 81–94

Khotimah, H., & Dwi, A., A. (2022). Upaya Penanaman Nilai-Nilai Sosial Dalam Membangun Sikap Tolong Menolong Melalui Pembelajaran IPS Siswa Kelas VI Di MI Salafiyah Kota Cirebon. Indonesian Journal Of Elementary Education. 3 (1).

Kojoh, A., Vamela, A., Briggta, R., Mint, R. A., & Rinna, Y. K. (2022). Pengaruh Perbedaan Bahasa Dan Budaya Terhadap Cara Berkomunikasi Antar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Mandala. 7 (4).

Mardison, S. (2016). Perkembangan Bahasa Anak Usia Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah (SD/MI). Jurnal Tarbiyah Al-Awlad. 6 (2), 635–643.

Mardhiyana, D., & Endah, O. W. S. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 672–688.

Mufaridah, J.T., Santoso., Achmad, H. M. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Kelas V SD Berbasis Kearifan Lokal untuk Pengenalan Budaya Sedan Rembang. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 4 (3), 500–505.

Muna, N. E. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Etika Bisnis Islam Dalam Perspektif Kompilasi Hukum Ekonomi Syariah. Jurnal Al-Tsaman. 2 (2), 114–128.

Mursyidah, A., Alifah N.A., Dini A.R., Eva N.M., Laily S.F., Nindy P.S., Riginia T.M. (2022). Strategi Guru dalam Menanamkan Toleransi Pada Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar Kelas Rendah. SNHRP, 4, 1112–1118.

Nurfadillah, S., Cantika R.A., Dewi N.A,. Fiqih A,. Reni S. (2021). Pegembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Negeri Pinang 1. BINTANG: Jurnal Pendidikan dan Sains. 3 (1), 153–163.

Nurhartina, A., & Isak, T. (2021). Pengaruh Pelaksanaan Metode Outdoor Learning dalam Pembelajaran IPS terhadap Motivasi Belajar Siswa SD PGRI Serui. Jurnal Papeda. 3 (1).

Rais, M. (2012), Internalisasi Nilai Integrasi Untuk Menciptakan Keharmonisan Hubungan Antar Etnik. Disertasi. Program Pasca Sarjana PPU UPI Bandung. Tidak diterbitkan.

Rofik., Muhammad, F., Fredy, H. (2021). Internalisasi Niai-Nilai Multikultural Pada Siswa Melalui Pembelajaran IPS di SMP Pangudi Luhur Domenico Savio. Jurnal SOSIOLIUM. 3 (1), 1–7.

Sudrajad. (2014). Revitalisasi Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi. 2 (1), 82–90.

Susanti, R. D. (2015). Pembelajaran Apresiasi Sastra Di Sekolah Dasar. Jurnal Elementary. 3 (1).

Widyaningsih, T. S., et al. (2020). Internalisasi dan Aktualisasi Nilai-Nilai Karakter Pada Siswa SMP dalam Perspektif Fenomenologis (Studi Kasus di SMP 2 Bantul). Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi. 2 (2), 131–195.

Widyawati, A. (2015). Akar Konflil Dalam Masyarakat Multikultural di Karimunjawa. Jurnal Yustisia. 4 (3), 602–616.

Wiyanto. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Multikultural Pada Sekolah Multi-Etnik (Studi Interaksi Sosial di SMA Karangturi). Ecodunamika, 1 (3).

Yanti, R. P. (2018). Pembelajaran Berbasis Multikultural Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Basicedu. 2 (2), 70–74.

Yilmaz, F. (2016). Multiculturalism and multicultural education: A case study of teacher candidates’ perceptions, Cogent educations, 3(1), 1–13.

Downloads

Published

2024-05-13

How to Cite

Melinda, K., Indawati, N., & Nu Graha, A. (2024). INTERNALISASI NILAI-NILAI MULTIKULTURAL MELALUI PEMBELAJARAN IPS DALAM MENUMBUHKAN SIKAP MULTIKULTURAL PADA SISWA. urnal enelitian an endidikan PS, 18(1), 10–18. https://doi.org/10.21067/jppi.v18i1.9465

Issue

Section

Articles