PENGEMBANGAN KUIS INTERAKTIF DENGAN CLASSPOINT BERBASIS KURIKULUM MERDEKA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI

Authors

  • Riska Rahayu Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Endah Andayani Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Riril Mardiana Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

DOI:

https://doi.org/10.21067/jppi.v18i1.9824

Keywords:

Interactive Quiz With Classpoint, , Independent Curriculum, Economic Subjects

Abstract

The aim of this research is to determine the process of developing interactive quizzes with classpoints based on the independent curriculum in class X economics subjects at SMA Negeri 6 Malang and to analyze their feasibility. Research using the ADDIE model research and development (R&D) approach with 5 stages is the focus of the research, namely; (1) analysis, (2) design, (3) development, (4) Implementation (5) Evaluation. The results of the feasibility validation from the three validators are as follows; (1) material expert validation obtained 92.5% with a very feasible category with the advantage of being able to change the material and add material for example market structure material, (2) media expert validation obtained 95% with a very feasible category with the advantage of classpoint which has many features so that it can making learning interactive and active, (3) language expert validation obtained 90% in the very appropriate category with the advantage that the language used is very easy to understand, (4) and expert student responses received 92.71% in the very appropriate category.

 

 

References

Centauri, B. (2019). Efektivitas kahoot! sebagai media pembelajaran kuis interaktif di SDN Buktit Tunggal. september, 124-133.

Dina, R. A., & Syaputra, D. (2021). Pengembangan Media Kuis Interaktif Berbasis PowerPoint pada Pelajaran Sejarah Kelas XI SMA Negeri 7 Tanjung Jabung Timur TA. 2021/2022. Jurnal Istoria, 5(2), 60–67. http://istoria.unbari.ac.id/index.php/OJSISTORIA/article /view/124.

Fajrin, F. M., Degeng, I. N. S., & Ulfa, S. (2022). Pengembangan Kuis Interaktif Untuk Metode Drill And Practice Dengan Memanfaatkan Fitur Media Sosial. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 05(03), 295–303. https://doi.org/10.17977/um038v5i32022p295

Hermanu, D. (2020). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Sejak Dini Protret pendidikan usia dini kita (perspektif seni). Seminar Nasional Seni dan Desain 2020, 73–78.

Kurniawan, N. D., & Yatri, I. (2022). Kuis Interaktif Menggunakan Aplikasi Classpoint pada Materi Indahnya Keragaman di Negeriku untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. 5, 86–95.

Lince, L. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1(1), 38–49. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v1i0.829

Manar Ali Muhammad, M. S. F. (2022). implementasi kurikulum merdeka dalam meningktakan mutu pendidikan. Jurnal Psikologi Klinis dan Konseling Mesir, 10(1), 1–52. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026

Maulinda, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.

Monemi, R., Lufri, & Leilani, I. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Power Point Disertai Games Kuis Course Maze Pada Materi Sistem Ekskresi Untuk Peserta Didik Kelas Viii Smp Developing Interactive Multimedia Based on Power Point With Course Maze Games Kuis About Excretion Syste. Journal Biosains, 1(2), 252–260. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/bio/issue/download/355/56

Mualimah, A., Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2019). Pengembangan kuis interaktif bahwu sebagai media pembelajaran drill and practice pada pembelajaran nahwu di pondok pesantren salfiyah putri al-ishlahiyah malang. 2(3), 203-212.

Rumallang, A., Jumiati, J., Akbar, A., & Nandir, N. (2020). Analisis Struktur, Perilaku dan Kinerja Pemasaran Kentang di Desa Erelembang Kecamatan Tombolopao Kabupaten Gowa. Agrikultura, 30(3), 83. https://doi.org/10.24198/agrikultura.v30i3.23963.

Safira, F. B. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Variasi Kuis Interaktif dengan Artikulate Storyline pada Materi Fabel untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VII di SMP Negeri 02 Talun. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 17(15), 1–6. http://riset.unisma.ac.id/index.php/jp3/article/view/16961.

Sari, D. P., Wahyu, R., Putra, Y., & Syazali, M. (2018). Pengaruh metode kuis interaktif terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis mata kuliah trigonometri. 63–72.

Setiyo, S. A., Anggraeni, A., Supriatnaningsih, R., & Marsuki, R. R. (2021). Media Pembelajaran Kuis Interaktif Pilihan Ganda Bahasa Mandarin Sekolah Menengah Pertama ( SMP ). Longda Xiaokan: Journal of Mandarin Learning and Teaching, 4(1), 1–11. ttps://doi.org/10.15294/longdaxiaokan.v4i1.32575.

Wahidin. (2018). Efektivitas Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konseling Andi Matappa, 2(2), 111–119.

Yosephina, P. W. (2022). Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi. 3(September), 76–87.

Downloads

Published

2024-05-13

How to Cite

Rahayu, R., Andayani , E., & Mardiana, R. (2024). PENGEMBANGAN KUIS INTERAKTIF DENGAN CLASSPOINT BERBASIS KURIKULUM MERDEKA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI. urnal enelitian an endidikan PS, 18(1), 28–34. https://doi.org/10.21067/jppi.v18i1.9824

Issue

Section

Articles