Penyuluhan dan Pengarahan Mengenai Parenting Pattern yang Tepat dalam Peningkatan Self-Efficacy Anak Usia Sekolah

Main Article Content

Hilda Mazarina Devi
Ronasari Mahaji Putri

Abstract

Low self-efficacy may influence on anxiety and avoidance behavior among school-aged children. Proper parenting style from parents is needed to prevent these negative events to be occured. This social service program was carried out through counseling and simulation about parenting styles to increase the children's self-efficacy. Through discussions with parents, training and simulation it is hoped that parents will be able to open up their knowledge about children's self-efficacy. There are differences in understanding parenting patterns and self-efficacy before and after the program delivered.

Article Details

How to Cite
Devi, H. M., & Putri, R. M. (2022). Penyuluhan dan Pengarahan Mengenai Parenting Pattern yang Tepat dalam Peningkatan Self-Efficacy Anak Usia Sekolah. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(2), 957–963. https://doi.org/10.21067/jpm.v7i2.6657
Section
Articles

References

Astuti, B., & Pratama, A. I. (2020). Hubungan antara efikasi diri dengan keterampilan komunikasi siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(2), 147–155.

Azizah, N., Sumarni, S., & Umar, R. (2015). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Tipe Permisif Terhadap Pembentukkan Kepribadian Anak Kelompok A Di Tk Az Zahra Palembang. Sriwijaya University.

Baharuddin, B. (2019). Pentingnya Pola Komunikasi Orang Tua Terhadap Perkembangan Pubertas Remaja. AN-NISA: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 12(1), 610–621.

Baiti, N. (2020). Pengaruh Pendidikan, Pekerjaan dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Anak. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 6(1), 44–57.

Budiningsih, T. E. (2012). Pengambilan keputusan terhadap perencanaan karir ditinjau dari efikasi diri dan ketepatan pilihan karir pada remaja SMA Negeri Kodya Semarang. Universitas Gadjah Mada.

Chusna, P. A., & Utami, A. D. M. (2020). Dampak pandemi COVID-19 terhadap peran orang tua dan guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran daring anak usia sekolah dasar. Premiere: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 11–30.

Devi, H. M., & Putri, R. S. M. (2021). Analisa Korelasional Pola Asuh Permisif Orangtua Terhadap Efikasi Diri Anak Usia Sekolah Dan Remaja Di Rt 03/Rw 02 Desa Landungsari Kabupaten Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 5(2), 75–85.

Hardiningrum, A., & Firdaus, F. (2020). Peran Orangtua Dalam Menstimulasi Perkembangan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Khadijah Pandegiling Surabaya. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 4(2), 11–18.

Hidayanti, S. F., & Jaâ, M. (2016). Keefektifan Self Instruction dan Cognitive Restructuring untuk Mengurangi Perilaku Membolos Siswa SMK. Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 65–73.

Khaulani, F., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Fase Dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51.

Laksmi, P. D. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Efikasi Diri. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(1), 81–87.

Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84–90.

Lv, B., Zhou, H., Liu, C., Guo, X., Jiang, K., Liu, Z., & Luo, L. (2018). The relationship between parental involvement and children’s self-efficacy profiles: A person-centered approach. Journal of Child and Family Studies, 27(11), 3730–3741.

Nizaar, M. (2017). Perilaku mencontek sebagai indikasi gagalnya efikasi diri (self efficacy) anak dalam pembelajaran.

Panjaitan, H. (2020). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Intensi Berhenti Merokok Pada Remaja. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.

Pasaribu, R. M., Hastuti, D., & Alfiasari, A. (2013). Gaya Pengasuhan Permisif dan Rendahnya Sosialisasi Nilai dalam Keluarga Berisiko terhadap Penurunan Karakter Remaja. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 6(3), 163–171.

Putri, D. M. (2022). Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Pengenalan Budaya Literasi Untuk Mengembangkan Kecerdasan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun Di Ba Aisyiyah Dalangan Tulung Klaten.

Rachmadtullah, R., & Aguswara, W. W. (2018). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kecerdasan Sosial Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar.

Ratiwi, R. D., & Sumarni, W. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendampingan Pembelajaran Daring Terhadap Perkembangan Kognitif. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas), 3(1), 304–309.

Rumjaun, A., & Narod, F. (2020). Social Learning Theory—Albert Bandura. In Science Education in Theory and Practice (pp. 85–99). Springer.

Rustika, I. M. (2012). Efikasi diri: tinjauan teori Albert Bandura. Buletin Psikologi, 20(1–2), 18–25.

Saputro, K. Z. (2017). Memahami ciri dan tugas perkembangan masa remaja. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17(1), 25–32.

Sunarty, K. (2016). Hubungan pola asuh orangtua dan kemandirian anak. Journal of Educational Science and Technology (EST), 2(3), 152–160.

Suryani, L., Seto, S. B., & Bantas, M. G. D. (2020). Hubungan Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Berbasis E-Learning pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 275–283.

Widiyanti, A. A. M. D., & Marheni, A. (2013). Perbedaan Efikasi Diri Berdasarkan Tipe Pola Asuh Orangtua pada Remaja Tengah di Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 1(1), 171–180.