Pelatihan Penulisan Artikel Sebagai Upaya Percepatan Karir Profesional Guru Sekolah Menengah Pertama di Kota Banjarmasin

Main Article Content

Nevy Farista Aristin
Aswin Nur Saputra
Sri Wahyuni
Rixal

Abstract

The low understanding and ability to write articles for national journals is one of the main problems for junior high school teachers in Banjarmasin City as a partner school of the Geography Education Study Program, FKIP, Universitas Lambung Mangkurat. This will become an obstacle for teachers in developing their professional careers, so partners need training in writing scientific articles. The aim of this activity is to improve teachers' abilities in writing articles to publish them in credible national journals. The implementation method for this service activity consists of four stages: preparation, implementation, mentoring, and evaluation. This activity was attended by 35 teachers from SMP 35 Banjarmasin and 5 people as representatives from SMP 25 Banjarmasin. The results of this service showed that the teachers gave a positive response of 91%, which means that most teachers understood the material presented by the resource person during the activity. This is also supported by the enthusiasm of the teachers in actively participating in question-and-answer sessions to explore information related to writing credible national and international articles and journals.

Article Details

How to Cite
Aristin, N. F., Nur Saputra, A., Wahyuni, S., & Rixal. (2023). Pelatihan Penulisan Artikel Sebagai Upaya Percepatan Karir Profesional Guru Sekolah Menengah Pertama di Kota Banjarmasin . JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 8(2), 209–216. https://doi.org/10.21067/jpm.v8i2.9159
Section
Articles

References

Acesta, A., & Ramadhani, S. P. (2018). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru Sekolah Dasar Desa Sagaranten Kecamatan Ciwaru Kabupaten Kuningan. Jurnal Pengabdian Masyarakat (JPM-IKP), 1(01).

Aina, M. (2015). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah bagi Guru-guru SMA 8 Kota Jambi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 30(3), 29–32.

BalRam, R. (2017). Pengaruh Metode Praktikum Disertai Feedback Terhadap Hasil Belajar dan Respon Siswa Kelas X Pada Materi Larutan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(6).

Dwijayanti, R., Marlena, N., & Patrikha, F. D. (2017). Pelatihan Penulisan Karya Tulis (KTI) Bagi Guru-guru SMK di Kabupaten Jombang. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(2), 249–266.

Fatah, A., Wakid, M., & Yoga, N. (2015). Pelatihan Penulisan Makalah Pendamping/ Prosiding dalam Rangka Menghadapi Pelaksanaan Permenpan Nomor 16 Tahun 2009.

Gilinsky, A., Forbes, S. L., & Reed, M. M. (2016). Writing Cases to Advance Wine Business Research and Pedagogy. Wine Economics and Policy, 5, 60–67.

Gunawan, I. (2015). Strategi Meningkatkan Kinerja Guru: Apa Program yang Ditawarkan oleh Kepala Sekolah? Prosiding Seminar Nasional Pengembangan Karir Tenaga Pendidik Berbasis Karya Ilmiah, 305–312.

Gunawan, I., Triwiyanto, T., & Kusumaningrum, D. . (2018). Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Para Guru Sekolah Menengah Pertama. Abdimas Pedagogi Jurnal Ilmu Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 128–135.

Huang, J. . (2017). What do Subject Experts Teach about Writing Research Articles? An Exploratory Study. Journal of English for Academic Purposes, 25, 18–29.

Larasati, R. . (2014). Faktor-Faktor Penghambat Penulisan Karya Tulis Ilmiah dalam Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Guru SDN Lempuyangwangi Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Luji, D. S., Tari, E., Syahputra, A. W., & Taneo, J. (2022). Pendampingan Penulisan Artikel Penelitian Tindakan Kelas di Sabu Raijua. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(5), 1155–1159.

Mawardi, M., Kristin, F., Anugraheni, I., & Rahayu, T. S. (2019). Penerapan Pelatihan Partisipatif Pada Kegiatan Penulisan Dan Publikasi Karya Ilmiah Bagi Guru SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 132–137.

Mulbar, U., & Zaki, A. (2018). Peningkatan profesionalisme guru melalui pelatihan penulisan karya tulis ilmiah. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 587–590.

Retnosari, I. E., Indrayanti, T., Budiyono, S. C., Puspitoningrum, E., & Indonesia, P. B. (2023). Pelatihan Penyusunan Artikel Hasil Ptk Bagi Guru Smp / Mts Kecamatan Panggul Kabupaten. 2(2), 351–362.

Sampurno, Y., & Siswanto, I. . (2010). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah bagi Guru-guru Sekolah Dasar di Kecamatan Moyudan Sleman.

Sodiq, I., Suryadi, A., & Ahmad, T. . (2014). Program Guru Menulis: Upaya Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Sejarah Dalam Penulisan Karya Ilmiah di Kabupaten Semarang. Rekayasa, 12(1), 42–47.

Sumartini, S., Mulyani, M., & Nugroho, B. A. (2019). Workshop Penulisan Karya Ilmiah Bagi Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Demak. Jurnal Puruhita, 1(1), 54–59.

Wahyuningtyas, N., & Ratnawati, N. (2018). Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Artikel Jurnal Bagi Guru-Guru IPS Kabupaten Malang. Jurnal Praksis Dan Dedikasi Sosial, 1(1), 39–45.

Wibowo, C. . (2015). Problematika Profesi Guru dan Solusinya bagi Peningkatan Kualitas Pendidikan di MTs Negeri Nguntoronadi Kabupaten Wonogiri. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

Yeganeh, M. ., & Boghayeri, M. (2015). The Frequency and Function of Reporting Verbs in Research Articles Written by Native Persian and English Speakers. 2nd Global Conference on Linguistics and Foreign Language Teaching, LINELT-2014, 582–586.

Most read articles by the same author(s)