Implementation of reading board media to improve early reading skills: an action research study in 1st grade at SD Negeri 47/IV Kota Jambi

Implementation of reading board media to improve early reading skills: an action research study in 1st grade at SD Negeri 47/IV Kota Jambi

Authors

  • Olivia Indah Lestari Jambi University
  • Ugi Nugraha Jambi University
  • Atri Widowati Jambi University

DOI:

https://doi.org/10.21067/jbpd.v9i1.11717

Keywords:

Early Reading, Reading Board Media, Basic Literacy, Interactive Learning

Abstract

Early reading skills are essential for elementary students, yet many struggle due to unengaging methods and limited media support. This study examines the effectiveness of reading board media in improving first graders’ reading abilities. Using Classroom Action Research (CAR) based on the Kemmis & McTaggart model, the research was conducted in two cycles. Data were collected through observations, reading tests, interviews, and documentation, then analyzed qualitatively and quantitatively. Results indicate significant improvement in students' reading skills. The first cycle increased students' interest and participation, while the second cycle enhanced fluency in reading words and simple sentences. The findings confirm that reading board media effectively boosts early reading skills and learning motivation. This interactive approach is recommended as an innovative literacy tool, supported by teacher training, parental involvement, and adequate facilities, to foster a more engaging and effective early reading experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amahorseya, M. Z. F. A., & Mardliyah, S. (2023). Implikasi teori konstruktivisme Vygotsky dalam penerapan model pembelajaran kelompok dengan sudut pengaman di TK Anak Mandiri Surabaya. Jurnal Buah Hati, 10(1), 16-28.

Amelia, Z., Suwardi, S., Rahmadani, A., Nisa, A. F., & Lestari, A. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran SUMA (Seri Untuk Membaca Anak) dalam Meningkatkan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(1), 118-134.

Cahyanti, N. R., William, N., & Nurmalasari, W. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran /E-Flashcard Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2170-2182.

Cibro, I. P. P. S., & Tanjung, E. F. (2024). Penerapan Strategi Active Learning Berbasis Teknologi Informasi pada Mata Pelajaran PAI di Pondok Pesantren Darurahmah Sepadan Aceh. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 1627-1636.

Cynthia, R. E., & Sihotang, H. (2023). Melangkah bersama di era digital: pentingnya literasi digital untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kemampuan pemecahan masalah peserta didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31712-31723.

Farhana, I. (2023). Merdekakan Pikiran dengan Kurikulum Merdeka: Memahami konsep hingga penulisan praktik baik pembelajaran di kelas. Penerbit Lindan Bestari.

Mais, A. (2016). Media pembelajaran anak berkebutuhan khusus (ABK): Buku referensi untuk guru, mahasiswa dan umum. Pustaka Abadi.

Mayangsari, N. (2022). Faktor-Faktor Penghambat Pembelajaran Membaca Permulaan Anak Kelas I Di SD Negeri 41 Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).

Qisthiyah, A., Malika, S. A., Maharani, Z., & Fidrayani, F. (2024). Hubungan Bimbingan Orang Tua Terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 5(3), 22-29.

Safitri, A. W., Kasiyun, S., Ghufron, S., & Mariati, P. (2024). Implementasi Media Big Book dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar di UPT SDN 226 Gresik. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 199-205.

Sudrajat, R. (2023, December). Pentingnya ketrampilan mendengar untuk menciptakan pembelajaran yang menarik. In Seminar Nasional Keindonesiaan (FPIPSKR) (Vol. 8).

Susilo, M. J. (2015). Analisis kualitas media pembelajaran insektarium dan herbarium untuk mata pelajaran biologi sekolah menengah. Jurnal bioedukatika, 3(1), 10-15.

Thahir, A., & Hidriyanti, B. (2017). Pengaruh bimbingan belajar terhadap prestasi belajar siswa pondok pesantren madrasah aliyah al-utrujiyyah kota karang bandar lampung. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 1(2), 55-66.

Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.

Widyastuti, A. (2017). Kiat jitu anak gemar baca tulis. Elex Media Komputindo.

Wijayanto, P. S., Setiawan, W., Wahyudin, W., & Firmansyah, A. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui media youtube (podcast) dengan metode pembelajaran pendidikan jarak jauh pada materi komputer dan jaringan dasar di smkn 3 bandung. Jurnal Guru Komputer, 1(1), 50-62.

Yusri, M., Akbar, A., & Basri, A. (2024). Problematika Pendidikan Agama Islam di Era Modern. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 5(2), 83-91

Downloads

Published

2025-01-28

How to Cite

Lestari, O. I., Nugraha, U., & Widowati, A. (2025). Implementation of reading board media to improve early reading skills: an action research study in 1st grade at SD Negeri 47/IV Kota Jambi. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 9(1), 36–46. https://doi.org/10.21067/jbpd.v9i1.11717

Issue

Section

Articles
Loading...