STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN VERBAL-LINGUISTIK PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS I DI SDN MAGUWOHARJO 1
DOI:
https://doi.org/10.21067/jibs.v2i9.7863Keywords:
teacher strategy, linguistic intelligence, Indonesian, Primary SchoolAbstract
The purpose of this research was to find out the teacher's strategy in increasing verbal-linguistic intelligence in Indonesian class I at SDN Maguwoharjo 1. This study used a descriptive qualitative research method using data collection techniques through interviews, observation and documentation. With class I-B participants totaling 27 students and class I-B teacher informants. The results showed that there were 5 students who were still lacking in reading and writing skills. (verbal-linguistic intelligence). So that there are several strategies carried out by the teacher in increasing verbal-linguistic intelligence in Indonesian subjects in class I-B including: learning media letter cards, letter posters, syllable cards and word cards, singing activities, video learning media, peer tutors, setting the place sit down and give extra study. The letter card media strategy and the provision of additional learning after school by the teacher were very effective in increasing students' verbal-linguistic intelligence, especially in the aspects of reading and writing. From some of these strategies, teachers can develop them using learning media and innovative methods for students who experience deficiencies in reading and writing skills.
Keywords : teacher strategy, linguistic intelligence, Indonesian, Primary School
References
Amirudin dkk. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Melalui Penerapan Pembelajaran Model Halaqah pada Siswa Kelas VIII SMPN 15 Kendari. Jurnal PDS UNP, 1, 30.
Anisah. (2018). Efektivitas Kegiatan Bernyanyi Dalam Memotivasi Kemampuan Membaca Anak Kelompok B1 RA Uswatun Hasanah Desa Sumber Kidul Kecamatan Babakan Kabupaten Cirebon. IAI Bunga Bangsa Cirebon.
Armstrong, T. (2005). Setiap Anak Cerdas. (Alih bahasa: Rina Buntaran). PT Gramedia Pustaka Utama.
Asrul dan Sofyan. (2017). Implementasi Strategi Pembelajaran Edupreneurship Berbasis Multiple Intelligences. Jurnal Islamic Review, 6, 200.
Candra Hastari, R. (2019). Penerapan Strategi Tutor Sebaya dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika. Jurnal ABDIMAS Unmer Malang, 4, 46.
Christina Dewi dkk, A. B. (2018). Korelasi Antara Kecerdasan Linguistik Dengan Kompetensi Pengetahuan Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Gugus I Gusti Ngurah Rai Denpasar Barat Tahun Pelajaran 2017/2018. Journal for Lesson and Learning Studies, 1, 36.
Endang Supartini. (2006). Pengukuran Kesiapan Sekolah. Jurnal Pendidikan Khusus, 2.
Fadillah, M. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa dengan Pemanfaatan Media Audio-Visual di Kelas Rendah. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 1, 71.
Fitri Siti Sundari dkk. (2019). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 1, 16.
Habibi dkk. (2018). Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Model Vark Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2, 72–80.
Hanifah. (2014). Pemanfaatan media pop-up book berbasis tematik untuk meningkatkan kecerdasan verbal-linguistik anak usia 4-5 tahun (studi eksperimen di TK negeri pembina bulu temanggung). Belia: Early Childhood Education Papers, 3, 46.
Jahiti Tanjung, R. (2018). Penggunaan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Anak dalam Mengenal Huruf Abjad pada Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina I Kota Sabang. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3, 319.
Kamarudin. (2021). Peningkatan Kecerdasan Verbal Linguistik Melalui Kegiatan Bernyanyi. Journal of Islamic Education, 3, 139–148.
Lateke, S. M. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca dan Menulis Permulaan Siswa Kelas I SDN Langger melalui Metode SAS. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 1, 136.
Mahatir Afandi dkk. (2019). Implementation of the Theory Multiple Intelligences in Improve Competence of Learners on the Subject of Islamic Religious Education in SMPN 14 Ambon. Jurnal Al-Iltizam, 4, 82.
Mukni’ah. (2021). Kecerdasan Verbal-Linguistik Pada Penerapan Dua Bahasa dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Nahdlatul Ulama Kraton Kencong Jember. Jurnal Asy-Syukriyyah, 22, 50.
Ni’mah, F. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Active Knowledge Sharing disertai Media Video Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar IPA Siswa Kelas VII. Jurnal Profesi Keguruan, 3, 44.
Nuryati. (2013). Peningkatan Prestasi Belajar Menulis Melalui Tutor Sebaya Pada Siswa Kelas III SDIT Arofah Boyolali. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Rahmawati, K. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi kecerdasan linguistik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3, 233.
Rahmiatul Fitri dkk. (2020). Hubungan Antara Konsep Diri dan Kecerdasan Linguistik dengan Kepercayaan Diri Siswa Kelas V Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Paedagoria, 11, 69.
Rizki Pratiwi, R. (2016). Penerapan Metode Storytelling untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II SDN S4 Bandung. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1, 200.
Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Penerbit PT Kanisius.
Saugadi dkk. (2021). Analisis Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca Siswa. Jurnal KIBASP, 4, 124.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan, “Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.†Alfabeta.
Sulastri. (2018). Upaya Meningkatkan Menulis Permulaan Melalui Penggunaan Media Styrofoam. Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Kencana Prenada Media Grup.
Widyanto dan Rosidin. (2017). Sistem Pendukung Keputusan Penentuan Tempat Duduk. Prosiding Seminar Nasional seri 7.
Yurmaida. (2019). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Pada Anak Kelompok B TK Pertiwi 1 Kota Jambi. Jurnal Literasiologi, 2, 155.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Effiana Cahya Ningrum Effi, Maemonah Maemonah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JIBS (Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra) allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic License.