Pengaruh Metode Indexcard, Motivasi Belajar dan Penggunaan Media Film Terhadap Hasil Belajar Sejarah

Authors

  • Diyah Yudha Trisanti Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Kanjuruhan Malang
  • Soedjijono Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Kanjuruhan Malang
  • Endah Andayani Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Kanjuruhan Malang

DOI:

https://doi.org/10.21067/jppi.v15i2.5681

Abstract

To analyze the effect of using the index card match method with historical learning outcomes in class X SMKN 10 Malang. The method used ex-post-facto, because researchers relate to variables that have occurred and they do not need to give treatment to the variables examined by the results of research, namely the variables that have the greatest standardization coefficient on historical learning outcomes is the index card match of 0.524. Thus the index card match is the most influential variable or has the most dominant influence on learning outcomes in history.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional

Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal. Jakarta: Delia Press

Nursalim, M. (2002). Layanan Bimbingan dan Konseling. Surabaya:Unesa University Press

Palapah dan Syamsudin. (2000). Studi Ilmu Komunikasi. Bandung: Universitas Padjadjaran.

Sadiman. dkk. (1996). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta:

PT.Raya Grafindo Persada.

Sagita, I. I. (2018). Pengaruh metode koorpereatif indext card match dalam pembelajaran sejarah

terhadap hasil belajar siswa kelas X-IIS di SMA Negeri 16 Surabaya. E-journal pendidikan

sejarah. Volume 6-1.

Sardiman, A. S. dkk. (2006). Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Silberman, M. L. (2006). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusa Media.

Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning (Teori dan Aplikasi Paikem). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wena, (2012) Strategi Pembelajaran Inovatif Komteporer: Suatu Tinjauan Konseptual

Operasional.Jakarta: Bumi Aksara

Downloads

Published

2021-10-30

How to Cite

Trisanti, D. Y. ., Soedjijono, & Andayani, E. . (2021). Pengaruh Metode Indexcard, Motivasi Belajar dan Penggunaan Media Film Terhadap Hasil Belajar Sejarah. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 15(2), 164–172. https://doi.org/10.21067/jppi.v15i2.5681

Issue

Section

Articles