Korelasi Lingkungan Pembelajaran Daring dengan Kejenuhan Belajar Siswa IPS
DOI:
https://doi.org/10.21067/jppi.v17i2.7189Keywords:
lingkungan pembelajaran daring, kejenuhan , belajarAbstract
This study aims to determine correlation online learning environment with study burnout of Social Studies Education students, Faculty of Social Sciences, State University of Jakarta. The method in this study uses a quantitative approach. The sampling technique used is simple random sampling. The population used in this study was the Social Studies Education students of the 2019-2021 class as many as 254 students and the total sample was 155 respondents. Based on the analysis of the product moment value of sig. (2-tailed) 0.000 is less than 0.05 and Rcount (-0.416). The results of this study can be concluded that there is a negative correlation the online learning environment with student study burnout of Social Studies Education. The result reflect contrary of online learning environment to get down study burnout so it had the online learning environment better.
References
Abdillah, C. (2021). The Effectiveness of Synchronous and Asynchronous Learning Methods on Student Learning Outcomes in Higher Education. Jurnal Intelektium, 2(2), 1–11.
ARIANTI, A. (2019). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktika, 11(1), 41. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i1.161
Budiani, D. (2021). Interaksi Dosen-Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Bahasa Jepang. Journal of Japanese Language Education and Linguistics, 5(1), 46–62. https://doi.org/10.18196/jjlel.v5i1.10578
Damayanti, A., Suradika, A., & Asmas, B. (2020). Strategi Mengurangi Kejenuhan Anak Dalam Pembelajaran Jarak Jauh ( PJJ ) melalui Aplikasi ICANDO pada Siswa Kelas I SDN Pondok Pinang 08 Pagi. Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–10. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit
Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH). Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 465–503.
Kariadi, D., & Suprapto, W. (2018). Model Pembelajaran Active Learning Dengan Strategi Pengajuan Pertanyaan untuk Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran PKn. Educatio, 13(1), 11. https://doi.org/10.29408/edc.v12i1.838
Kristanto, Y. D. (2021). Pola Interaksi dan Persepsi Mahasiswa dalam Pembelajaran Kolaboratif Berbantuan Komputer. Pendidikan Bagi Masyarakat Di Daerah 3T, 12–27.
KURNIA, D. (2021). Dinamika Gejala Kejenuhan Belajar Siswa Pada Proses Belajar Online Faktor Faktor Yang Melatarbelakangi Dan Implikasinya Pada Layanan Bimbingan Keluarga. TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.51878/teaching.v1i1.70
Lestari, A. D. (2021). Hubungan Kejenuhan Belajar Secara Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas Islam Al-Falah Kota Jambi. Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Malik, M., Fatima, G., Hussain Ch, A., & Sarwar, A. (2017). E-Learning: Students’ Perspectives about Asynchronous and Synchronous Resources at Higher Education Level. Bulletin of Education and Research, 39(2), 183–195.
Malo, N. C. E. (2021). Hubungan Pembelajaran Daring Dengan Kejenuhan Belajar Pada Siswa Kelas Iv – V Di Sd Islam Surya Buana Malang. Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang.
Maramis, J. R., & Tawaang, E. (2021). Hubungan Pembelajaran Daring Dengan Burnout Pada Mahasiswa Profesi Ners Universitas Klabat Di Era Pandemi Covid 19. Klabat Journal of Nursing, 3(1), 67. https://doi.org/10.37771/kjn.v3i1.546
ÖZKÖK, A. (2013). Reliability and Validity of the Turkish Version of the Web-Based Learning Environment Instrument (WEBLEI). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28–2), 335–347. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/hunefd/article/view/5000048101
Pahriji, I. A. (2021). Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi. Jurnal Citra Pendidikan, 1(3), 384.
Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis Pembelajaran Daring terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.35719/alveoli.v1i1.7
Rifai, A., & Triyono, T. (2021). Profil Burnout Study Mahasiswa dalam Pembelajaran Daring di Era New Normal. Jurnal Wahana Konseling, 4(2), 137–148. https://doi.org/10.31851/juang.v4i2.6400
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Sulistiani, D. (2018). Penerapan Metode Outentic Learning Dapat Meningkatkan Pembelajara Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 1(2), 23–32.
Utami, W. B., Wedi, A., & B, F. A. (n.d.). Management of Merdeka Curriculum Towards Strengthening the Profile of Pancasila Students. Atlantis Press SARL. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-95-4
Vitasari, I. (2016). Kejenuhan (Burnout) Belajar Ditinjau Dari Tingkat Kesepian dan Kontrol Diri Pada Siswa Kelas IX SMA Negeri 9 Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.
Winahyu, dyah M. K., & Wiryosutomo, H. W. (2020). Hubungan Dukungan Sosial Dan Student Burnout Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Sidoarjo. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 11(1), 102–109. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/32026