Pelatihan dan Pendampingan Pengelolaan Jurnal Berbasis Online Journal System pada Madrasah Aliyah Negeri 1 Kediri

Main Article Content

Idris Idris
Agus Purnomo
Khofifatu Rohmah Adi

Abstract

The development of professional teachers, especially in the field of publications, requires a place that can accommodate their work. The initiation of creating a journal as a medium for teachers to actualize in it is a step forward that can be an inspiration for schools to continue to develop professionally and can be a reference for other schools. MAN I Kota Kediri is one of the public madrasah schools that is committed to developing themselves to the maximum and dares to seize opportunities related to the need to manage a new journal as a forum for the actualization of teachers. However, their lack of ability in journal management and expertise in scientific writing makes it difficult for them to perform the progressive program they have planned. This community service is to increase the capacity of journal managers at MAN 1 Kediri City. The method used in this activity is an in-service training program with training as well as mentoring for teachers as journal managers at MAN 1 Kediri City. The results of this study indicate that teachers can perform the registration process and submit scientific papers to the OJS that has been provided.

Article Details

How to Cite
Idris, I., Purnomo, A., & Adi, K. R. (2023). Pelatihan dan Pendampingan Pengelolaan Jurnal Berbasis Online Journal System pada Madrasah Aliyah Negeri 1 Kediri. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 8(2), 173–180. https://doi.org/10.21067/jpm.v8i2.7615
Section
Articles

References

Acesta, A., & Ramadhani, S. P. (2018). Pelatihan penulisan karya tulis ilmiah bagi guru sekolah dasar desa sagaranten kecamatan ciwaru kabupaten kuningan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan Dan Pendidikan (JPM-IKP), 1(01).

Aina, M., Bambang, H., Retni, S. B., Afreni, H., & Sadikin, A. (2015). Pelatihan penulisan karya tulis ilmiah bagi guru guru SMA 8 Kota Jambi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 30(3).

Al Hadi, K., Qomariyah, N., Minardi, S., Mardiana, L., Alaidrus, A. T., & others. (2019). Pengembangan profesionalissme guru dalam menulis karya ilmiah. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 2(1).

Aziz, L. A. (2015). Upaya perpustakaan dalam mengurangi plagiarisme pada karya ilmiah mahasiswa (Studi kasus di UPT Perpustakaan UNIKA Soegijapranata). Jurnal Ilmu Perpustakaan, 4(3), 131–140.

Dwijayanti, R., Marlena, N., & Patrikha, F. D. (2017). Pelatihan penulisan karya tulis (KTI) bagi guru-guru SMK di Kabupaten Jombang. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(2), 249–266.

Gunawan, I., Triwiyanto, T., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Pendampingan penulisan artikel ilmiah bagi para guru sekolah menengah pertama. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 128–135.

Ludiana, F. (2012). Hambatan guru sekolah dasar dalam menulis karya tulis ilmiah di Kecamatan Kebasen Kota Banyumas. Universitas Negeri Yogyakarta.

Mawardi, M., Kristin, F., Anugraheni, I., & Rahayu, T. S. (2019). Penerapan pelatihan partisipatif pada kegiatan penulisan dan publikasi karya ilmiah bagi guru SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 132–137.

Noorjannah, L. (2014). Pengembangan Profesionalisme Guru melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru Profesional di SMA Negeri 1 Kauman Kabupaten Tulungagung. Jurnal Humanity, 10(1).

Purnamawati, P., Mulbar, U., & Zaki, A. (2018). Peningkatan profesionalisme guru melalui pelatihan penulisan karya tulis ilmiah.

RI, K. P. N. (2019). Undang-Undang RI No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Santoso, H. (2011). Pencegahan dan penaggulangan plagiarisme dalam penulisan karya ilmiah di lingkungan perpustakaan Perguruan Tinggi. Universitas Negeri Malang.

Sodiq, I., Suryadi, A., & Ahmad, T. A. (2014). Program guru menulis: upaya peningkatan kompetensi profesional guru sejarah dalam penulisan karya ilmiah di Kabupaten Semarang. Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, 12(1), 42–47.

Supriyanto, A. (2017). Peningkatan kemampuan guru dalam penulisan karya ilmiah melalui pelatihan penelitian tindakan kelas. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1).

Sulistyo, T., Sari, N., & Sholeh, A. (2022). Pelatihan Pembuatan Interactive Media bagi Guru Sekolah Dasar Negeri Sawahan Kecamatan Turen Kabupaten Malang . JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(2), 863–869. https://doi.org/10.21067/jpm.v7i2.6047.

Wahyuningtyas, N., & Ratnawati, N. (2018). Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Artikel Jurnal bagi Guru-Guru IPS Kabupaten Malang. Jurnal Praksis Dan Dedikasi Sosial (JPDS), 40–47.