MATHEMATIC COMMUNICATION SKILLS IN SENIOR HIGH SCHOOL BASED ON GENDER DIFFERENCES

Authors

  • Harfin Lanya Universitas Madura
  • Moh. Zayyadi UNIVERSITAS MADURA
  • Septi Dariyatul Aini UNIVERSITAS MADURA
  • Haris UNIVERSITAS MADURA

DOI:

https://doi.org/10.21067/pmej.v3i2.4718

Keywords:

Mathematics communication; gender; linear program

Abstract

This study aims to describe and analyze the written mathematical communication of high school students on linear program questions based on gender. This research was conducted at SMAN 3 Pamekasan class XI MIPA I. The subjects in this study were 2 students out of 32 students of class XI MIPA I who were the superior class of mathematics selected by purposive sampling. This research uses descriptive research with a qualitative approach. The instruments used were Mathematics Ability Test, written Mathematical Communication Test and Interview Guidelines. Data were analyzed descriptively in the form of qualitative data obtained from the results of the Written Test to describe students' written mathematical communication. The results showed that female students were more dominant than male students in the cognitive domain and completed written math problems in full.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azhari, D. N., Rosyana, T., & Hendriana, H. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Berdasarkan Gender Dan Self Concept. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(2),129-138.
Armanto, D., & Harahap, M. B. (2014). Perbedaan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan STAD Ditinjau dari Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa SMA. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1),113-128.
Halim, D., Nisa, S., & Zayyadi, M. (2019). Solving Math Methods: Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Komunikasi Matematis Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 1(2),103-111.
Ekasari, D.F. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Ditinjau Dari Gender kelas VII SMP NEGERI 2 Kembang Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi, (Eprints.ums.ac.id) diakses 14 juli 2018.
Gordah dan Astuti. (2013). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa Melalui Pengembangan Bahan Ajar Geometri Dasar Berbasis Model Reciprocal Teaching di STKIP PGRI Pontianak. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 227- 232,
Istikomah, D.A. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dengan Model Pembelajaran Kooperatif di SMPN 2 Sedayu Yogyakarta”. Jurnal Pendidikan, (Online), 3(2),65-76,
Lestari dan Yudahanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Jureddi, D. N., & Brahmaiah, N. (2016). Barriers to effective communication. Journal of English Language and Literature, 3(2),114-115.
Lestari, D. (2016). Deskripsi Komunikasi Matematis Tertulis Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri Di Purworejo”. Jurnal Pendidikan Matematika, 20(3),229-232.
Maulana, H. (2017). Studi Tentang Penerapan Teknik Bertanya Probing Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika di Kelas X.1 SMAN 1 Lubuk Sikaping”. Jurnal eksakta pendidikan, 1(1),63-70,
Mulyadi, M. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas VIII SMP dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Perbedaan Kemampuan Matematika. Skripsi tidak di terbitkan. Pamekasan. FKIP. Universitas Madura.
NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. United State of America
Pantaleon, K.V. (2017). Profil Komunikasi Matematik Tertulis Calon Guru Matematika Dengan Tingkat Kecemasan Matematika Tinggi Dalam Pembuktian Matematik. Seminar nasional matematika dan aplikasinya. Surabaya. Universitas airlangga.
Pinanti, R.D. (2014). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin”. Jurnal ilmiah pendidikan matematika, (Online), 3(3),215-220.
Pratiwi, D. D. (2015). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pemecahan Masalah Matematika Sesuai dengan Gaya Kognitif dan Gender Dona Dinda Pratiwi. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2),131–141.
Sugiyono. 2005. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta.
Wijaya, dkk. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sesuai dengan Gender dalam Pemecahan Masalah Pada Materi Balok Dan Kubus (Studi Kasus Pada Siswa SMP Kelas VIII SMP Islam A-Azhar 29 Semarang. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. 4(9),778-788.
Zayyadi, M., & Maulana, W. H. (2016). Profil Berpikir Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Zayyadi, M., Nusantara, T., Hidayanto, E., Sulandra, I., & As' ari, A. R. (2019). Exploring Prospective Student Teacher's Question on Mathematics Teaching Practice. Journal of Technology and Science Education, 9(2),228-237.

Downloads

Published

2020-11-03

How to Cite

Lanya, H., Zayyadi, M., Aini, S. D., & Haris. (2020). MATHEMATIC COMMUNICATION SKILLS IN SENIOR HIGH SCHOOL BASED ON GENDER DIFFERENCES. Pi: Mathematics Education Journal, 3(2), 75–81. https://doi.org/10.21067/pmej.v3i2.4718

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)